11+1 ok, amikor érdemes felhő szolgáltatásokat használni

Munka a felhőbenMinél többen és minél szélesebb kör használ online (felhő) szolgáltatásokat, annál több olyan okra, élethelyzetre, forgatókönyvre van példa a gyakorlatban, ami arra vezethet minket, hogy ilyen szolgáltatásokat használjunk.

Ebben a posztban arra keressük a választ, hogy:

Miért használnának mások felhő szolgáltatásokat?

Az általunk eddig azonosított legfontosabb okok a következők:

  1. Költségek csökkentése. Nem szeretem ezzel kezdeni, de igazából legtöbbször ez dönti el a dolgot. A felhőben egyszerűen brutálisan olcsóbban lehet megoldani mindent. Feltéve, hogy a konfekció megoldás, minimális méretre igazítással nekünk elég jó. Naponta alig egy gyengébb automatás kapucsinó áráért gyakorlatilag minden olyan alapszolgáltatást megkaphatunk, amelyeket egy cégben érdemes használni. (Például 25GB-os (!!!) mailboxot. Hogy pontosan még mit, arról részletek itt.)
  2. Nem IT költségek csökkentése. Ha már költségek, akkor érdemes szólni pár szót a nem IT költségek csökkentéséről is. A felhőben elérhetőek olyan szolgáltatások, amelyek kiépítése házon belül igen költséges is lehetne (és mégsem lenne elég jó). Ilyen mondjuk a videókonferencia rendszer, vagy egy olyan rendszer, amin tarthatunk online oktatásokat, vagy éppen megbeszéléseket másokkal.
  3. Kicsi a cég, nincs saját hálózat. Amikor még kicsi a cég, nincs saját szerver és nem is termeli ki még egy profi rendszergazda költségét. Viszont ilyenkor is szükség van arra, hogy profi levelezésünk legyen, vezetni tudjuk a feladatokat, naptárakat valahol. Esetleg megosszuk egymással a dokumentumokat, vagy vezessük valahol a céges tudásbázist.
    Egy szerver éves áramfogyasztása szünetmentes megoldással, megfelelő hűtéssel évi durván 180 000 Ft. Ehhez jön még a hardver és szoftver licenc ára, az üzemeltetés, a négyzetméter, amit a szerver foglalna. Csak a villanyköltség megtakarítása fedezi egy 6-7 fős cégnak azt, hogy professzionális, garantált szolgáltatási szintű cégnek felhő alapú levelezése, naptárja, dokumentummegosztása, intranetje, céges azonnali üzenetküldője, hang és videókonferencia rendszere és online előadások tartását is lehetővé tevő rendszere legyen.
  4. Gyorsan és/vagy ideiglenesen kellenek a szolgáltatások. Ha a cég éppen elindul, ha éppen egy nagy kampányba kezdünk, akkor gyorsan kellenek professzionális megoldások a belső munka megszervezéséhez. Kézenfekvő, hogy ezt “béreljük” a felhőből.
  5. Együttműködés külsősökkel. Az élet átalakult, és a legtöbb cég sokkal több külsőssel dolgozik együtt, akár folyamatosan, mint korábban. Ilyen külsősök lehetnek:
    • Értékesítő ügynökök
    • Szerződött szervizesek
    • Külsős projekttagok
    • Reklámügynökségek
    • Alvállalkozók
      Ők jogilag nem részei a cégnek, de a napi munkában igen. És majdnem úgy is akarjuk bevonni őket a munkába, mint a belsősöket.
      Persze azt nem feltétlenül szeretnénk, ha a velük megosztott anyagok csak úgy valahol az interneten legyenek. Valamilyen kontrollt meg akarunk tartani az általuk használt rendszerek fölött, de nagyobb nyűgöket mégsem szeretnénk a nyakunkba venni ennek kapcsán. Ilyenkor irány a felhő!
      A Microsoft Business Productivity Online Suit (BPOS) szolgáltatásával például azt is megtehetjük, hogy a házon belüli és a felhőben lévő szolgáltatásokat összekapcsoljuk.
  6. Több telephely. Ha eleve több telephelyen működik a cég, akkor valahogy úgyis meg kell oldani a telephelyek összekötösét informatikai oldalon. Akkor miért ne a felhőn keresztül…
  7. Távmunka. Ha a munkatársak eleve távmunkában dolgoznak, akkor miért ne felhőn keresztül…
  8. Beruházások elkerülése. “Pénz? Ugyan, az a legkevesebb…” És valóban. Ha tudja a céged jobb helyre is tenni a pénzét, akkor nagy előny, ha beruházások (majd fenntartási költségek) helyett havi díjért veheted meg a szolgáltatásokat. Mint a felhőben…
  9. Kiszámítható költségek. A felhő szolgáltatások költsége jól kalkulálható. nem csak a beruházás kerülhető el vele, de a meghibásodások, leállások miatti váratlan költségek is. Sőt a szolgáltatási szint megállapodások alapján ilyenkor visszajár a pénz.
  10. Fókusz azon, amiből a pénz jön. Ha az informatikának az a része, ami tömegtermék a “falból jön”, akkor több idő jut arra a részére, ami megkülönböztethet másoktól. Ami valódi hozzáadott értéket jelent. Ilyenkor irány a felhő…
  11. Védelem a belső ellenségtől. Bár a felhővel kapcsolatban a legtöbb félelem attól van, hogy akkor nem nálam lesznek az adatok, a tapasztalat az, hogy ez sokszor előny. A fizetési tábla, a szervezeti átalakítás, a felvásárlás tervei a belső kémeknek sokkal könnyebb prédát jelentenek, mint a felhőben lévő üzemeltetőnek. A belső ellenség tudja mit keres, motiváltabb és könnyebben el tudja tültetni a nyomokat is. Egy írországi adatközpontban kit érdekelnek ezek az adatok? Pont a mieink a 100 000 000 felhasználó közül…

+1. Védelem az hatóságoktól. Ha nem Magyarországon lennénk, akkor ezt fel sem vetném, de a te céged mit tudna csinálni, ha az informatikai rendszereit egyszer csak lefoglalná néhány hónapra az APEH / rendőrség / versenyhivatal / … Mondjuk tévedésből. A felhő lefoglalása többek közt azért nehézkesebb, mert az sem egyértelmű, hogy az adott adat éppen melyik országban van fizikailag. A felhő tehát megvédhet jogrendszerünk bizonytalanságaitól is.


Persze a felhő sem megoldás mindenre. És persze a felhőt is lehet rosszul használni, mint a böllérkést.

Ha szeretnéd kipróbálni, hogy kb. milyen lehet  felhő alapon működtetni az informatikád egy részét, itt találsz még ehhez információt.

Ha mindjárt ki akarod próbálni, akkor ahhoz néhány jótanács:

  • Próbáld ki a Microsoft Business Productivity Online szolgáltatását.
  • A próbaverzió 1 hónapig ingyenes, utána fizetősre upgrade-elhető. (A fiztős verzió is maximum 8,52 euró havonta felhasználónként, ha minden szolgáltatást használni akarsz.)
  • Érdemes ezt a hónapot kihasználni jól, beállítgatni a klienseket is. Ebben azért van néhány kisebb dolog, amire figyelni kell. ha elakadtál, keress meg minket bátran!
  • Ha szeretnéd bevezetni, de segítséget kérnél a jelenlegi környezet migrációjához, vagy a céges hálózattal való integrációhoz, akkor szintén segítünk!

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.