A bizalom mindent megváltoztat

BizalomKétségtelen, hogy március 14. óta a közbeszéd meghatározó kérdése – alkotmánymódosítás, költségvetés módosítás és Ciprusi betéteinstand ide vagy oda – a hóhelyzet kezelése. Ahogy én látom a kérdés tárgyalása már nem a felelős keresésről szól, hanem a bizalomról. Arról, hogy bízhatunk-e abban, hogy az állam segít, ha bajban vagyunk.

Nem szeretnék belemenni abba, hogy jogos-e ez az elvárás, vagy sem, ez az írás arról szól, hogy mi a különbség egy piacon, vagy vállalatnál akkor, ha van bizalom a felek közt, vagy ha nincs.

Néhány évvel ezelőtt akadtam rá Stephen Covey (a fiatalabb) egyik előadására, amely a bizalom sebességéről (Speed of Trust) szólt. Ez a találkozás azóta némileg megváltoztatta azt, ahogy a saját cégem vezetem, ahogy felveszek embereket, és azt amiért megválok emberektől. Maga az alapgondolata az előadásnak, és a témáról készült könyvnek nagyon egyszerű:

a bizalom meglétének gazdasági következményei vannak

 

Gondolj csak bele, mi van akkor, ha egy beosztottadban nem bízol meg!

 

  • Kénytelen vagy szorosabban ellenőrizni amit csinál.
  • Kénytelen vagy pontosabban lebontani neki a feladatot, amit csinálnia kell.
  • Kénytelen vagy ellenőrizni még azt is, amit saját munkájáról, vagy a dolgok állásáról mond.

Ez mind idő, ez mind pénz!

De mit csinálnál te, ha ilyen szoros ellenőrzés alatt állnál?

  • Rosszabb lenne a hangulatod, csökkenne a motivációd.
  • Leszoknál a döntéshozatalról, várnád, hogy ezt más tegye meg. (Úgyis ő szokta.)
  • Addig nem csinálnál a végén már semmit, amíg azt előzetesen jóvá nem hagyattad.

Szélsőséges esetben, amikor már senki nem bízik senkiben, a szervezet eljut oda, hogy már senki nem csinál önként semmit, csak ha arra kifejezetten utasítást kap. Esetleg akkor sem, csak ha az utasítás jogossága sem kérdőjelezhető meg a céges szabályzatok által. (Ennek persze szintén utána kell járni…)

Ez egy cég (egy piac, és egy ország) halála.

 

Ha valahol a bizalom légköre van, ott csodák születhetnek!

 

Gyerekkori olvasmányélményeim közül az egyik, ami leggyakrabban előjön, az egy Mikszáth novella, amelynek alap története, hogy a kis Mikszáth egyik házifeladatát úgy oldotta meg, hogy saját fogalmazás helyett kimásolt egy történetet a Kincse kalendáriumból. Tanára elolvasta, és ugyan nem hitte el, hogy ő írta, de nagyon megdícsérte érte, és azt mondta neki, hogy ezek után ennél rosszabbat nem írhat.

A sztori végét mindannyian tudjuk… 😉

Ha valakiben bízunk, akkor az csodákra képes! Ezt kelet-európai agyunk egy kicsit nehezen fogadja be, de az, hogy valaki bízik bennünk, az akkor is teljesítményre, és a bizalom megszolgálására sarkall minket, ha olvastunk szociálpszichológia könyvet, és tudjuk, hogy ez a bennünk lévő viszonyulási kényszer miatt van így. Akkor sem szeretnénk elveszíteni a bizalmat. Ezért még arra is hajlandóak vagyunk, hogy teljesítményt adjunk le, dolgozzunk, megszakadjunk a sikerért.

 

A bizalom gazdasági hasznot hoz

 

Mindannyian szeretünk olyan emberek lenni, akiben meg lehet bízni. És ösztönösen megbízunk olyan emberekben, akik megbíznak bennünk. A bizalom bizalmat teremt. A bizalom teljesítményt hoz ki az emberekből. A bizalomnak mérhető hatása van egy szervezetben (piacon, országban).

Ha a piacokra gondolunk, akkor is azt látjuk, hogy egy bizalmi válság van.

  • Nem biznak a bankok egymásban és a cégekben, ezért nem hiteleznek.
  • Nem bíznak a cégek a jövőben, ezért nem beruháznak.
  • Nem bízunk a kormányzati intézkedésekben, mert azok nem kiszámíthatóak, nem lehet tervezni velük, ezért visszafogjuk a saját teljesítményünket is. (Akár tudattalanul is.)
  • Nem bíznak az emberek, hogy állásuk lesz, ezért nem fogyasztanak, hanem felhalmoznak.

 

Mit tanultam én a “Bizalom sebességéből”

 

Ahol bizalom van, ott a dolgok gyorsabban történnek, egyre gyorsabban. Ahol nincs bizalom, ott egyre kevesebb bizalom van, és a dolgok egyre lassabban történnek. Ezért elsődleges menedzsment feladat olyan légkört építeni, ahol bizalom van:

  • Bizalom a munkatársak iránt.
  • Bizalom a vezetők iránt.
  • Bizalom a partnereink iránt.
  • Bizalom az ügyfeleink iránt.

 

Záró gondolat

 

A bizalommal egyetlen baj van, hogy törékeny, és ha egyszer sérült, nehezen és lassan reparálható. Vigyázni kell rá!

Mindannyiunk érdekében jó lenne, ha bízni tudnánk egymásban. Hatalmas eredményeket érhetünk el így. A cégnél. A piacon. Az országban.

 

És akkor Stephen Covey egy előadása zanzásítva:

Comments

comments

A bizalom mindent megváltoztat” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: MiVanVelem » Olvasgatok

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.