Pár napja szerepelt egy tanmese itt a blogon.
A tanmesének számos tanulsága van.
A mesét bizonyára Te is olvastad, mert sokan kíváncsiak voltak rá.
A tanulságok levonásától viszont féltél,
mert nem merted azokat is megnézni.
Vagy magad már ismered őket,
csak nem akartad konkurenseiddel is megosztani a titkot.
De minden nem maradhat örök titok…
Egy újabb tanulságot megosztok most az 5-ből…
Az eredeti tanmesét, és az alap tanulságot ebben a bejegyzésben találod.
1) Először értsd meg a lényeget!
Ha az uralkodó azzal a könyvel kezdi, amelyben a lényeget emelték ki,
akkor többet megérthetett volna a világból.
A lényeg megértése után foglalkozhatott volna a részletekkel.
Ha akar. Ha ezt szükségesnek látja.
Minden cégben vannak olyan információk,
amelyek a lényeget ragadják meg:
- A konverziós arányok alakulása a marketingedben.
- Az értékesítés aktuális állása és a következő idszakok előrejelzései.
- Az ügyfél reklamációk alakulása.
- Az informatikai rendszerek állás idejének alakulása.
- Az alkalmazottak fluktuációja a cégnél.
- Folyamatok átfutási idejének alakulása.
- …
Ezek az információk a kulcs teljesítménymutatók (KPI – key performance indicator).
Ha az infomatikai rendszereid támogatják azt, hogy először a lényeget érts meg,
akkor lehetőséged van dönteni arról, hogy akarsz-e a részletekkel is foglalkozni!
De minden tanulság azoké sem lehet,
akik arra nem vágynak annyira,
hogy tegyenek is érte.
A többi 5 4 titkomat kérned kell!
Biztos, hogy a lényeg megértéshez informatikai rendszerek kellenek? Egyetértek, hogy sokat segíthetnek, de talán épp nem a lényeg megértésében, hanem azután tudnád jól használni őket, hogy le akarsz ásni a lényeg mélyére.
Szerintem sok cégnél épp az a gond, hogy a lényeget adatokból, számokból akarják megérteni. Csakhogy a számok ritkán mesélik el a teljes sztorit. Ráadásul ha sok dolgot mérsz, sok adatod lesz, de nem biztos, hogy jobb adataid lesznek. Szóval túlbonyolítod az üzleted.
[Válaszolok]
Rónai Balázs válasza:
szeptember 17th, 2009 01:53
Mondtam volna olyat, hogy a lényeg megértéséhez informatikai rendszerek _KELLENEK_?
Nem hiszem.
Igazából azt sem látom, hogy mást állítanánk.
De köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmet, hogy félreérthető a fogalmazásom.
Jelen tanulság éppen arról szólt, hogy a holosztikus látásmód (megismerni a teljes sztorit), egy szép idea, amely az uralkodónak is tetszett.
De a realitás egy uralkodónak (és egy cégvezetőnek) is a részinformációk alapján való döntés. A korlátozott racionalitás.
Ebben pedig találhatóak jó mérőszámok. Amelyek elég jól közelítik a teljes történetet. Jól ragadják meg a “lényeget”. (Igen, nem azonosak azzal, de erre általában nincs is szükségünk.)
Az informatika pedig úgy jön ide, hogy ha már van akár egy excel listád a kimenő számlákról, akkor ezt használd úgy, hogy először megnézed az összesítést, a trendet.
Persze a szépség az a dologban, hogy a riport után még mindíg bele tudsz menni az analitikába, ha akarsz…
De vajon mi lehet a másik 4 tanulság?
[Válaszolok]
Dobay Róbert válasza:
szeptember 17th, 2009 23:56
Lehet, hogy én olvastam figyelmetlenül valamelyik késő esti órában…
De ha mégsem, akkor a pontosításoddal már biztosan egyértelmű. Jó a post. 🙂
[Válaszolok]