Az informatika humán tudomány

Az IT miért humán tudománySokáig élt a fejemben az elképzelés, hogy az informatika műszaki tudomány.
De már régen rádöbbentem: Tévedtem.
Valószínűleg ehhez hozzájárult az is, hogy ahol ezirányú tanulmányaimat végeztem,
a Műegyetemen, már a nevében is azt sugallta, hogy műszaki tudományokat tanulok.

Ma már megvilágosodottként tudom, hogy az IT nem  műszaki tudomány.
Elsősorban nem az.
Egy informatikai rendszer legfontosabb része ugyanis
a szék és a billentyűzet közt található.
Úgy hívják, hogy EMBER…

 

 

 

Miért humán tudomány az IT?

 

Gondolj csak bele, hogy néz ki egy informatikai projekt!

Az egész egy megoldandó feladattal kezdődik.
Ami egy embernek okoz problémát.
Amit néha maga meg tud fogalmazni,
de néha nem.
Van, hogy már a probléma felismerése is olyan nagy lépés.
Néha olyan nagy, mint a szenvedélybetegnek kimondania, hogy függő.
Ilyenkor az ember a régi megszokások rabja.

Kimondatni a bajba jutottal, hogy segítségre van szüksége,
nem technológiai probléma, ugye?

 

Miután a probléma ténye kimondásra kerül,
meg kell tudni fogalmazni, hogy mi is pontosan a probléma gyökere.
Mit okoz a jelenlegi helyzet,
milyen lenne az ideális helyzet.

Ez néha nem egyszerűbb, mint párterápián a feleknek,
elmondani, hogy mit várnának a másiktól érzelmileg, vagy az ágyban.

A helyzet felmérése és a megoldás felfestése,
a gátlások feloldását, az emberek kinyílását kívánja,
ami nem technológiai probléma.

 

Egy projekt megvalósítása, egy új rendszer bevezetése,
számos technológiai problémát vethet fel,
de ami leginkább a projekt bukását okozhatja, az emberi tényező:

E felhasználók ellenállása a változásnak,
a rendszer bevezetéshez kapcsolódó politikai játszmák,
a felsővezetés elköteleződésének hiánya,
a szükséges szervezeti változások hiánya, stb.

Ezek mind azt igénylik, hogy az informatikus az embert ismerje jól.

 

 

A technológiához nem is kell érteni?

 

De kell!
Ez az alap. A kötelező minimum.

Olyan ez, mint egy színésznek az, hogy érthetően tudjon beszélni.
Elengedhetetlen dolog a szakmához,
de édeskevés egy felejthetetlen Hamlet alakításhoz.

 

A Te informatikusaid csak szépen olvassák fel Shakespeare-t,
vagy képesek Oscar díjas alakítást is nyújtani a szakmájukban,
mint Sir Laurence Olivier Hamletként?

 


Comments

comments

Az informatika humán tudomány” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Kedves Barátom!
    Igazad van! Ennél “csúnyábban”, de a marketing szempontjából határozottabban azt szoktam mondani: az internet (és az informatika) fontosabb annál, mintsem hogy számítástechnikusokra lehetne bízni!
    Ez, persze, nem “leszólás” akar lenni, csupán annak deklarálása, hogy számos szakma (pedagógus, pszichológus, szociológus, nyelvész…) “hiányzik” az informatika vidékéről!

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    “az internet (és az informatika) fontosabb annál, mintsem hogy számítástechnikusokra lehetne bízni!”

    Ez jó duma.

    Az informatika pedig valóban egy határterület. Sok határral.

    [Válaszolok]

  2. Nem tudom én célcsoport vagyok-e a cikk szempontjából (mint 5 éve rendszergazda) de nem vagyok az édesed! “Elengedhetetlen dolog a szakmához,
    de édes kevés egy felejthetetlen Hamlet alakításhoz.”

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Kedves Carter. Ne tudom, hogy célcsoport vagy-e. Te hogy érzed?

    Az 5. szó után nem értem, mire gondolsz. Segítenél?

    [Válaszolok]

    Carter

    Jah, az csak annyi, hogy az “édeskevés” az egy szó, így két szóban egészen más jelentést hordoz! De vicces volt olvasni 🙂
    (Chrome alatt szétcsúszik ez a szövegdoboz)

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Köszi, javítottam!

    ( http://graphjam.com/2010/02/01/funny-graphs-typo-online/ ) 😀

    [Válaszolok]

  3. Bizony nagyon igaz!
    Az informatika emberekről szól, embereknek.

    Annak idején sokan gondolták, hogy a szoftver fejlesztés csupán alkalmazott matematika – ezek az emberek pont a lényeget nem látták. Az egy dolog, hogy megírunk egy programot, az egy másik, hogy pont azt tudja, ami a felhasználónak kell.

    Más. Az egyetemen tanítottak egy csomó elméletet, például mit hogyan kell optimalizálni vagy normál formára hozni. Ez így rendben is van, de aztán az élet megtanítja, hogy mikor ne tegyük ezt, mert az eszköz műszaki adottságai miatt, vagy üzleti döntés miatt ez pont nem alkalmas.

    Sajnos manapság is sok informatikussal találkozni, akik tisztán műszaki tárgynak látják az informatikát.

    [Válaszolok]

  4. Kedves Balázs!

    Én sajnos csak részben értek veled egyet. Az igaz, hogy ha jól és ügyesen van eladva, akkor az ügyfél valóban csak a “humán” részt látja és csak azt érzékeli, hogy neki van egy problémája/feladta, amit nem tud egyedül megoldani és “valaki” segít neki megoldani, szerencsés esetben odafigyelve a részletekre, hogy a gomb ott legyen, ahol az ügyfél gondolja, a színe pedig a kedvenc macskájának a színével legyen összhangban. De a háttérben mégis csak ott van egy vas és egy program, amely elkészítéséhez kőkemény műszaki tudás kell. Mondhatnám azt is, hogy elölről nézve humán tudomány, hátulról pedig műszaki. Szóval aki eladja a terméket, ő képviseli a humán oldalt, aki “legyártja” az pedig a műszakit. Szóval olyan mint a “gomba” sem nem növény sem nem állat.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Ha már részben egyetértesz velem, az jó. Sőt remek!
    Ha ehhez hozzáveszem azt is, hogy a “DE utáni részben” valami hasonlót írsz, mint én az eredeti poszt utolsó szakaszában, akkor még jobb a helyzet. Gyakorlatilag egyetértünk!

    Persze, amikor a “legyártás” csapatmunka, ott a gyártásban is megjelenik a humán oldal. Tapasztalataim alapján megint az embert kell nagyon ismertni…

    [Válaszolok]

  5. Szép elmélet, csak az a fránya gyakorlat mutat mást 🙂

    “de ami leginkább a projekt bukását okozhatja, az emberi tényező:

    E felhasználók ellenállása a változásnak,
    a rendszer bevezetéshez kapcsolódó politikai játszmák,
    a felsővezetés elköteleződésének hiánya,
    a szükséges szervezeti változások hiánya, stb.”

    Sajnos a legtöbb projekt bukását elsősorban a IT tudás és kompetenciák nagyfokú hiánya okozza. Idehaza mindenképpen, külföldön nem tudom. Manapság döntő többségben olyan emberek vezetnek IT projekteket, akiknek lövésük nincs ehhez a tudományághoz (se megfelelő végzettség, se szakmában eltöltött évek). Az informatika egy egzakt tudományág nem művészet, ezt nem kell kitalálni, ez ki van találva, csak alkalmazni kell. Ha valaki azt gondolja neki bármit is ki kell találnia, az 99,99%-ban a legnyilvánvalóbb jele, hogy nem ért hozzá, nem ismeri a szabvány megoldásokat, alap technológiákat, stb.

    Hogy a fenti példával éljek, olyan emberek rendezik a Hamletet, akik olvasni sem tudnak.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Gergő, neked valami nagyon friss élményed lehet, ami így felhúzott.
    Látod, ez is humán dolog. 🙂

    [Válaszolok]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.