11%, avagy az ekoszisztémák harca

Stephen Elop és Steve Ballmer
Összeforr, ami összetartozik?

„Az én telefonom jobb!” – mondta a Nokia, amikor pár napja bemutatta új készülékeit. És valóban, ezek a készülékek valószínűleg valóban jobbak, mint bármely konkurensé. A hardver is, és a rajta futó szoftver is. A bejelentés nyomán azonnal zuhant is a Nokia részvények árfolyama egy 16%-ot napon belül.

Mi nem stimmelt akkor?

 

Mondják páran, hogy az volt a baj, hogy a nokiavezér azt is kikotyogta egy fél mondatban, hogy karácsonyra nem lesz az egész világon elérhető, és ezért az áresés. Ugya!

Ha az iPhone 5 nem lesz mindenhol elérhető karácsony előtt, akkor az Apple is zakózna egy 16%-ot? Alig hiszem. Maximum, ha néhány százalékot esne. Szélsőséges esetben akár ötöt is. De akkor mi az oka a másik 11%-nak?

 

Az ekoszisztéma.

 

A Nokia megjelent egy új telefonnal egy olyan piacon, ahol nem a telefonok versenyeznek, hanem az ekoszisztémák, azaz üzleti rendszerek. Az iPhone mögött ott egy iTunes, az AppStore, sok millió fanatikus, akik reklámozzák ismerőseiknek a készülékeket, és ennek hatására a mobil szolgáltatók, akik a havidíjaikat iPhone-ba csomagolva öntik ránk. Az Android mögött ott a Google a keresőjével, térképével, gmailjével és egy rakat olyan alkalmazással, a műszaki kérdésekben véleményformáló geek társadalmat is meggyőzi. És mindkettőjük mögött ott van egy rakat felhasználó, és a belőlük adódó network hatás. Meg persze a fejlesztők. A Nokia mögött ez még nem állt fel. Látszik, hogy ott lesz (a Microsoft oda teszi), de még nem állt fel.

 

A mobil piac az ekoszisztémák harca, nem a készülékeké.

 

Az ekoszisztémák harca pedig azt is hozhatja, hogy a Nokia egyszer annyira olcsó lesz, hogy egyszer csak kap egy ajánlatot valakitől. Akár az ekoszisztéma másik nagy szereplőjétől, a Microsofttól…

 

Fenti cikk eredetileg az IT Businessben jelent meg.

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.