Emberi hibák vezetői székekben

Vezetői székJó hír, vagy sem: az ember továbbra sem pótolható.

Az informatikai rendszerekben sem.

Az ember az IT rendszerek megálmodója, megrendelője, és használója is annak egyben.

Persze ennek van néhány következménye.

Sok cég szenved olyan szoftver problémák miatt, amelyek a “szék és a billentyűzet” közt vannak. Ott, ahol az ember ül.

De miért hibáznak ma annyit a vezetők?

 

Hibák az álmokban

 

Sokan feltételezik, hogy egy elképzelést ki lehet találni, meg lehet tervezni és meg lehet valósítani úgy, hogy az ember leül, és elkezd gondolkodni azon, hogy honnan hova fog eljutni.

Nem akarom teljesen megkérdőjelezni ezt az elképzelést, vannak olyan problémák, amelyek megoldhatóak ezzel a megközelítéssel. Mondjuk egy GPS-sel megtervezhetjük az utunkat Nyíregyházáról Zalaegerszegre, és azon az úton, kb. annyi idő alatt el is tudunk jutni. (Legalább is egy átlagos nyári hétvégén.) De működik ez a módszer egy dzsungelben?

 

A dzsungel más

 

jungle-maze-nature-1A dzsungelben ezzel a módszerrel nem sokra megyünk. A dzsungelben a GPS-el maximum megjelölhetjük helyünket egy vaktérképen.

Arra gyakorlatilag esélyünk sincs, hogy a dzsungelben pontosan megtervezzük az utunkat. Főleg, hogy ehhez a tervhez tartsuk is magunkat.

A mai üzlet viszont inkább dzsungel, mint autópálya.

Úgy kell haladni a saját üzletünkben, mint a dzsungelben, ahol a következő fáig, a tisztás végéig, vagy ha felmásztunk egy magas fára, akkor a közeli folyóig láthatjuk az utat. És ha az élet meglepetésekkel szolgál, akkor rögtönöznünk kell. Menetelés közben kell változtatni és döntéseket hozni.

 

Hogy jön ide az IT?

 

Lehet, hogy a dzsungel túlzás, és ha a cégek üzleti környezete nem is autópályához, inkább egy alsóbbrendű úthoz hasonlít inkább (valami fejletlenebb régióban). A cégek és benne az emberek akkor is egy nehezen felmérhető és gyakran változó környezetben vannak, ezért:

  • az informatikának az ad-hoc működést is támogatnia kell. Azt, hogy az üzleti oldal napi szinten kísérletezhessen újításokkal ott, ahol ez szükséges. (De ne ott, ahol nem.)
  • a cégeknek akkora IT fejlesztéseket szabad indítania, amely alatt a környezet közel stabilnak feltételezhető, és amit egy ember még képes át is látni,
  • a nagyobb projekteket szakaszolni érdemes,
  • azokra a problémákra kell koncentrálni, amelyek már “papíron” megoldhatóak,
  • a “beállt” dolgokra pedig teljes, de könnyen hangolható megoldásokat kell adnia.

 

Mi a rendszerhiba az emberben?

 

Mi emberek gyakran el tudunk veszni mindennapi küzdelmeinkkel,
vállalati megszokásainkkal,
de akár nagyratörő terveinkkel is.

Vezetőként, informatikusként, vagy üzleti felhasználóként is
hajlandóak vagyunk elfelejteni olyan egyszerű elveket,
amelyeket fent is felsoroltunk, és
amelyeket amúgy talán tudunk is.

Ilyenkor kívülről is nehéz segítséget kapni másoktól,
mert elvisz minket a lelkesedés, vagy éppen a fásultság.
Gyakaran éppen ezért a legkézenfekvőbb megoldásokat sem használjuk.
Még akkor sem, ha amúgy még ismerjük is őket.

Rohanunk a vonat után, és toljuk a biciklit,
de nem ülünk fel a biciklire, mert
rohanunk a vonat után.

 

Mit tehetünk akkor?

 

Lassíts le egy pillanatra, és gondold át:

Mi az, ami nap mint nap a legtöbb bosszankodást okozza,
és feleslegesen viszi az idődet?

  • Dokumentumok, amiket nem tudod, hol találsz?
  • Problémák, amiket más már megoldott, de neked most megint ki kell találnod?
  • Dolgok, amiket újra és újra el kell magyarázz másoknak?
  • Az adminisztráció, ami elveszi az idődet az érdemi munkától?
  • Hogy könyörögnöd kell másoknak, hogy megkapd tőlük azt az információt, ami a munkádhoz kell?

 

Ha a fenti kérdések ismerős, de kellemetlen érzéseket hoztak elő benned,
akkor nem vagy ezzel egyedül!
Hasonló érzésről számolt be az a több száz vezetők is,
akikkel nyáron készítettünk telefonos felmérést és személyes interjút.
(Erről írtam itt is.)

A fenti beszélgetések kapcsán sokszor olyan egyszerű trükkökre hívtuk fel a figyelmet,
amelyekre azt hittük, hogy ezek már legtöbb helyen ismerősek kell, hogy legyenek.
Mégsem voltak azok.
Ezeket gyűjtöttük csokorba, és ezekről fog szólni október 6-i rendezvényünk is.

Állj meg és gondolkozz el!
Mik azok az apró változtatások a cégnél,
amelyek nagyobb hatással lehetnek az üzletedre:

  • amik csökkentik az emberek frusztrációját,
  • növelik a csapatmunka hatékonyságát,
  • segítik az értékesítést a cégben már meglévő információkkal,
  • segítik az ügyfélelek jobb kiszolgálását,
  • segítenek felhozni a felszínre azokat az ötleteket, amik segíthetnek a cégen a mostani helyzetben,
  • segítenek neked, vezetőnek, hogy áttlásd, hogy mi történik a cégben

Ne gondolj csillagháborús megoldásokra,
keress egyszerű dolgokat,
ami közel 100%-os biztonsággal megléphető.

Ha leülsz, akkor magad is számos ilyen ötletet össze tudsz gyűjteni.
Ha meg akarsz spórolni néhány év útkeresést az életedből, akkor:
Gyere el! Nézd meg, hogy csinálják mások!
Szerezz ötleteket amiket azonnal megvalósíthatsz.
És lehet, hogy pénzbe nem is kerülnek.

 

 

Comments

comments

Emberi hibák vezetői székekben” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Tetszik a cikk, viszont van benne két klisé, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni. 🙂

    1) “De miért hibáznak ma annyit a vezetők?”
    Szerintem régen sem hibáztak sokkal kevesebbet, és a jövőben sem fognak.

    2) “A mai üzlet viszont inkább dzsungel, mint autópálya.”
    A régi emberek akkori tudásához viszonyítva az akkori problémák legalább annyira dzsungelnek tűnhettek, mint az emberek mai tudásához mérten a mai problémák.
    Az “új tudás -> új probléma” ismétlődése egy soha véget nem érő folyamat.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Petya, köszi az észrevételt!

    1) Azért hibáznak ma többet a vezetők, mert ugyan a változások felgyorsultak, de a megszokások nem. Ha egy szlalom pályán végig tudsz menni 30-al, nem biztos, hogy meg tudod csinálni 50-el sem. Nagyobb sebességnél kisebb kormánymozdulatokat kell tenni. Ez volt a tanács.

    2) A mai emberek 2 évvel ezelőtti tudása és a mai azért nem ég és föld. Annyi a változás, hogy ugyanazzal a vezetői rutinnal letértünk az autópályákról, és alsóbb rendű kátyús utakon (vagy már a dzsungelban) megyünk. Ez más vezetési stílust igényel. Lehet valaki legalább olyan jó rally pilóta, mint forma1-es volt, de azért nem egyszerű átállni.
    Az új tudás => új probléma igaz. A példa szólt másról.

    [Válaszolok]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.