Digital Business

“A Gartner szerint”: Digitalizáció


Két esetben szokott elhangzani egy cégnél a “Gartner szerint…” kezdetű mondat. Egyrészt, ha egy cégnek fogalma sincs, hogy adott helyzetben mit csináljon, milyen vendort válasszon informatikát érintő kérdésekben. Másrészt, jó esetben amikor fogalma sincs, hogy “adott helyzet” van. Magyarán szinte mindig.

Múlt héten jártam a Gartner Symposium 2014 című rendezvényén Barcelónában, amiből úgy tűnik, hogy most “helyzet van”, ami minden céget érint…

Gondoltam nem teljesen haszontalan, ha leírom, hogy szerintem mik voltak a legfontosabb gondolatok.

Digitalizáció / Digitális üzlet

Ez az “egy gyűrű”, ami minden más trend felett áll. Ez az, ami legnagyobb hatással lesz a világra. És ez a trend, amit minden más nagy trend is táplál jelenleg.

A digiális üzlet (digital business) az, amikor a fizikai és a digitális üzlet összemosásával egy újfajta üzlet keletkezik. Ez nem azt jelenti, hogy egy webshopban is árulod a cuccod, mert az az e-business. Ez azt jelenti, hogy átalakul az egész üzleted:

  • A fizikai termékeid digitális elemekkel egészülnek ki.
  • Ez átalakítja a marketingedet.
  • Átalakítja a disztribúciós csatornádat.
  • Átalakítja a bevételi és profit forrásokat.
  • Átalakulnak a folyamatok.
  • Átalakul a költség struktúra.
  • Megváltoznak az ideális vevőid.
  • Megváltoznak a versenytársaid.

Mit tenne a Google az iparágadban?

A fenti egy nagyon jó teszt kérdés arra, hogy elgondolkozz az iparágodat érintő digitalizáció hatásain. Miért? Azért, mert a Google már jó néhány iparágat átalakított, és jó néhányat alakít át jelenleg:

  • A keresője átalakította a hirdetési szokásokat. Digitalizálta a hirdetési piacot.
  • Az Android átalakította a mobil eszközök piacát. Digitalizálta az eszközöket, a szoftver disztribúciót és szolgáltatásokat.
  • A Gmail, a Hangout digitalizálta a kommunikációs szokásainkat.
  • A Maps digitalizálta a térkép piacot, a navigációs eszköz piacot, nem utolsó sorban kiterjesztette rá a hirdetési piacot.
  • A Google vezető nélküli autói több, mint 1 000 000 Km-t tettek meg baleset nélkül. A vezeték nélküli autók tömeggyártása realitássá vált. Ez megváltoztathatja az autógyártást, de megváltoztathatja a forgalomszervezést is. Megváltozhatnak az autó választási szokásaink: ha nem kell vezetnünk, az üléssorok szembefordíthatóak egymással, a közlekedési lámpák pedig a forgalom jelenlegi és várható ritmusához igazodhatnak.
  • A Google előbb képes jelezni egy kialakuló pandémiás (járvány) helyzetet csak a keresések alapján, mert tudja, hogy adott földrajzi helyen hogy alakul a tünetekre, betegségekre, gyógyszerekre való keresések aránya, és milyen mintát követ ez.
  • A Google Wallet átalakíthatja a fizetési és bankolási szokásainkat.

Na, mit csinálna a Google a te iparágadban?

  • Mi lenne, ha elkezdene biztosításokat árulni?
  • Mi lenne, ha beszállna a pelenka gyártásba? (Van olyan pelenka már, amiben lévő érzékelő nem csak azt képes jelezni, hogy a baba telerakta-e a pelust, de akár kémiai elemzéssel fertőzéseket is képe jelezni. 😉 )
  • Mi lenne, ha beszállna a hadiiparba?

Mit hozott és hozhat még a digitalizáció?

Nézzünk néhány további példát a digitalizációra

  • Az Amazon eredetileg egy webáruház volt. Ez nem egy digitális üzlet. De azzal, hogy elkezdett digitális könyveket is árulni, meg tudta oldani azt, hogy azonnal és szállítási költség nélkül juthasson valaki hozzá a könyvhöz. És a Kindle-lel még az is megoldódott, hogy a vevők a digitális és a hagyományos formátumokat egyenlőnek tekintsék. Sőt a digitális forma feleslegessé tette a kiadókat is az értékláncban, mert a saját kiadás is lehetővé vált bárki számára a világpiacon.
  • Az iTunes, a fizetős letöltés megváltoztatta a zene, film és játék vásárlási szokásokat. Lehetővé vált, hogy azonnal, megfizethető áron és legálisan szerezzünk meg digitális tartalmakat. Ez nem csak a hagyományos CD és DVD formátumnak jelentett komoly versenytársat, hanem a feketepiacnak, a torrent oldalaknak is.
  • Az Airbnb tette lehetővé, hogy a kiadó ingatlanos és a bérlők egymásra találjanak rövid távú igényeikkel is. Az Airbnb nem csak egy webáruház, hanem a közösségi értékesítés és minőségbiztosítás, a fizetés mindkét oldalról történő biztonsága is megoldott. Az Airbnb ma a világ második legnagyobb szállás értékesítője a Hilton után. Iparágon kívülről érkezett szereplő vált a legnagyobb trónkövetelővé…
  • Hasonlót tett az Über a taxizásban. Tulajdonképpen egy mobil alkalmazás kiváltotta a taxi társaságokat, diszpécsr funkciókat. És kiváltotta a taxisok tiltakozását minden városban, ahol megjelent.
  • Vannak biztosítók, akik drónokat használnak már arra, hogy kárbecsléseket végezzenek akár a puszta közepén. Mások pedig azt keresik, hogy a hordozható eszközök (például a sport órák) információi alapján a rendszeresen sportoló ügyfeleknek kedvezőbb biztosítási díjakat adjanak.
  • De van olyan olasz bank is, aki “felköltözött” a facebookra. A facebook legaktívabb célközönségét célozza, és minden szolgáltatását (még az ügyfél azonosítást is) elektronikus csatornára terelte. 30% új ügyfelet akvirált ezzel, akiknek 70% elsődleges bankként használta őket.
  • Van olyan intelligens robot, amely képes úgy megtanulni a feladatokat, hogy figyeli a futószalag mellett dolgozó embereket. 25 000 dollár (kb. 6MFt), ami még a távolkeleti olcsó munkaerővel is versenyképes tud lenni. Nem alakít szakszervezetet, nem kér túlóra pénzt, nem betegszik le. (Ezek nem azok az ipari robotok, amelyek célfeladatokat oldanak meg mondjuk az autógyártásban. Ezek általános felhasználású robotok.)
  • Van olyan mesterséges intelligencia algoritmus, ami képes esszé dolgozatok értelmezésére és javítására. Sokkal következetesebb, mint a professzorok, és állítólag a diákok is jobban készülnek, mert tudják, hogy a személyes nyomásgyakorlásnak semmi értelme.
  • Egy másik mesterséges intelligencia alkoritmus pedig a következőkre képes: Képes ügyfélszolgálati csatornák (telefon, chat, email, …) megfigyelésével megérteni, hogy mi az ügyintézés menete, mikor kinek kell eszkalálni, jóváhagynia dolgokat. Képes kitalálni, hogy milyen kérdésekre milyen válaszokat kell adni. Sőt azt is képes felmérni, hogy a betelefonáló milyen érzelmi töltettel rendelkezik, ezért milyen stílusban érdemes neki válaszolni, vagy miként érdemes kezelni a panaszát, alkalmas-e a pillanat egy uppsell-re, vagy sem.

Üzleti pillanatok (Business moments)

A digitális világ nem egy előre megtervezett világ. Ez nem azt jelenti, hogy az üzleti folyamatoknak ne lenne benne szerepe. Ez azt jelenti, hogy ez egy olyan világ, ahol

átmeneti lehetőségek vannak, amiket dinamikusan kell kihasználnunk.

Magyarán annak a cégnek, aki a digitalizáció adta lehetőségekkel élni akar, annak folyamatosn résen kell lennie, mert rövid időre nyilnak meg azok a lehetőségek, amelyek a technológia adta lehetőségeket üzletileg is előnyt jelentő tényezővé teszik. Nehéz egy második airbnb-t, facebook-ot, vagy über-t csinálni, ha azt valaki már meglépte.

Kétmódú IT (Bimodal IT)

Egy olyan világban, ahol a lehetőség ablakok ilyen rövid ideig vannak nyitva, ahol az üzletet az üzleti pillanatok vezérlik, és ezek kihasználásához nagy szükség van a technológiára, mindenek előtt az informatikára, a vállalati IT szerepének is alkalmazkodni kell ehhez. Ki kell alakítani a kétmódú IT (Bimodal IT).

A hagyományos (Mode 1) IT mellett meg kell jelennie egy új (Mode 2), agilis IT-nak, ami úgy viselkedik, mint egy technológiai startup a cégen belül: agilis, a bevételek növelésére fókuszál, empirikus a tervezetthez képest, kis csoportokban dolgozik, a hagyományostól eltérő projekteket valósít meg, üzlet központú és ügyfél közeli és napokban, hetekben tervez.

Még egy ablak nyílik

Még egy lehetőség nyílik. Ez egy kb. 24 hónapos ablak lehet…

A vállalati boardnak soha nem volt szüksége egy technológiához is értő emberre, mint most. Egy digitális szakértőre, aki utat mutat a cégnek ebben az új világban. A jó hír, hogy a vezérigazgatók többsége azt szeretné, ha ez az ember az IT igazgató (CIO) lenne. Ez a CIO-k szerepét ismét felértékelheti. DE

Igen, mindig van egy DE. Ugyanis olyan ember kell erre a szerepre, aki nem csak a Mode 1 működést érti, hanem a Mode 2-t is. Ez pedig azért nem triviális. Aki eddig sikeres volt, mert 10 éves sikeresen optimalizált és csökkentette a működési költségeket, az nagyon sokm időt töltött el a Mode 1-ben. Szóval a DE arról szól, hogy szemléletváltás nélkül ez nem fog menni…

 


Facebookos hozzászólások:

Hozzászólás