“Házi készítésű” informatika a cégeknél

iPad a Pompei ásatáson
Kütyük a munkahelyen: iPad a pompei-i ásatáson

Miközben a cégek egyre konzervatívabban viszonyulnak az informatikai fejlesztésekhez, otthon egyre innovatívabbak vagyunk mindannyian a telefonok, játékkonzolok, tabletek és egyéb kütyük beszerzésében. Mivel otthon korszerűbb dolgokat használhatunk, mint a cégnél, ezért el is kezdjük ezeket a kütyüket behordani a céghez. Ez eddig fordítva volt. Ez azt okozza, hogy a cégeknek új kihívásokkal kell szembenézniük.

 

 

Mi volt korábban?

 

Korábban az volt a jellemző, hogy egy cég átlag 3 évente lecserélte a számítógépeit, és – ha adott telefont az alkalmazottaknak, akkor – a telefonokat lecserélte akkor, amikor azokon már nem lehetett nagy biztonsággal telefonálni.

Otthonra az átlag dolgozó vagy megvette a cég kiselejtezett gépét, hogy “internetezésre jó lesz az”, vagy vett egy “best buy” akciós gépet valamelyik üzletláncban “a gyereknek”, amit ő is használt. Esetleg a középvezetői réteg már kapott céges notebook-ot is, ami az otthoni dolgozás mellett a gyerek játékra is tudott használni, ha az élet úgy hozta.

Korábban telefonból sem vett az ember magának sajátot, ha a cég adott. Végül is minden Nokia éppen ugyanúgy működött, maximum  drágább készülékek azokat a funkciókat is tudták, amiket soha nem használtunk. (És nem is tudtunk a létezéséről.)

Ha valamilyen eszközt be akartunk vinni a céghez, az maximum egy pendrive lehetett, más nagyon nem.

 

Mi változott meg?

 

Az mp3 lejátszók megjelenése és sikere (iPod), majd ezek telefonba épülése (iPhone), majd ezeknek a némiképpen PC helyettesítővé válása (iPad), majd mindezeknek tömeges elterjedése (Android telefonok és tabletek) megváltoztatta a dolgokat. Főleg, hogy közben beütött a válság, és a cégek ekkor húzták be a fékeket.

A változás lényege az volt, hogy otthon bizonyos szegmensekben sokkal használhatóbb, modernebb és főleg sokkal cool-abb cuccokhoz jutott hozzá az átlag felhasználó, mint a cégnél.

És az átlag felhasználó még csak hagyján. De az átlag főnök is megvette az iPhone-t, amikor a haverok. Ezzel a folyamat visszafordíthatatlanná vált.

Ezzel párhuzamosan számítógépek költöztek a nappaliba is. Az egyik kollégám mesélte, hogy meglepődött, amikor megvette az új plazmatévéjét (illetve LED TV, mert már az a menő), és az bekapcsolás után közölte vele, hogy megtalálta a vezeték nélküli hálózatot, és ha nem bántja mindjárt fel is telepítené magára az internetről az elérhető frissítéseket.

Számítógép a médiacenter is, amin digitalizálva tartjuk a CD és DVD gyűjteményt és az XBOX is, amit a gyerek karácsonyra kapott azzal a jópofa Kinect konzollal, ami mozdulatokkal vezérelhető. Ráadásul ezek hálózatba köthetőek, és úgy még izgalmasabb a dolog. A saját notebook-omról indíthatom, ez a médiacenteren tárolt filmet, amit az a gyerek szobájában lévő xbox-on játszik le. Wow, ilyen korban élünk.

Legalábbis otthon, mert a cégnél meg konzervatívak vagyunk.

A dolog ezért egy idő után feszítővé kezd válni. Az oké, hogy a cég elmaradott ahhoz képest, ami otthon a természetes, de hogy meg is próbáljon visszahúzni minket arra a nehézkes és egyáltalán nem cool szintre, ami 4-5 éve volt, mert nem engedik be az otthoni cuccokat a céghez, az azért túlzás…

A cégek kénytelenek beengedni a saját cuccokat a céghez.
Először tűrni, aztán lassan támogatni azt.

 

Mi következik ebből?

 

Nincs mese, az eszközök tömegessé válnak (kommercializálódnak).
(Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy a cool eszközök használata demokratizálódi 😛 ).
Ezzel pedig a cégeknél is foglalkozni kell:

  • Ki kell találni, hogy szabályozzuk azt, hogy ki kaphat a használati értéken felül presztízst is jelentő eszközöket.
  • Rendezni kell, hogy a saját cool eszközeit ki milyen feltételekkel használhatja bent a cégnél is.
  • Meg kell vizsgálni ezen eszközök jelentette extra biztonsági kockázatokat.
  • Ki kell alakítani ezen eszközök támogatásának módját. (Felhasználók támogatása. Elveszett eszközök és a velük elveszett adatok kezelése. Alkalmazások telepítése és menedzsmentje ezen eszközökre.)
  • Új szempontot kell figyelembe venni a jövő eszközeinek beszerzése során.

 

A Te céged mennyire érzi ezt a változást? És mennyire készült fel rá?

Comments

comments

“Házi készítésű” informatika a cégeknél” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Nagyon jó megfigyelés, valóban igy van.

    A következmény viszont nem helytálló. A helyzet nem fog változni.
    Miért is?

    1) A kialakult helyzet oka nem az IT és nem a CIO, hanem a CFO – nem ad pénzt informatikai beruházásokra.
    Lehet, hogy neki otthon XBOX, Led TC, iPad van, lehet hogy az otthoni PC-je erősebb a benti szervernél, de ettől még nem ad több pénzt.

    2) Az elavult PC-n futó elavult alklamazás pont ugyanolyan jól fut, mint 1,2 vagy 5 évvel ezelőtt. Ettől még senki sem fog upgrade-elni.

    3) A munkatársak jelent részének az informatika nem presztizs hanem munkaeszköz.
    Nem akar cool eszközöket, hanem csak lefuttatni a napi riportot és emaileket küldeni.

    Összességében, a cool eszközök semmilyen üzleti előnyt nem jelentenek. Ez pont ugyanaz a kérdés, mint hogy van-e pénteken délben ingyen pizza ebédre.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Ha a vezérnek iPhone-ja lesz, lesz egy racionális magyarázat is arra, miért kell azt támogatnia a cégnek. Hogy pedig ez ne a vezérrôl szóljon, ennél tágabb lesz a kiemeltek köre. Mondjuk a CFO-nak is kell majd. Ha Meg már Ez így van miért ne kapna jogot más is a saját iVackainak használatára a cégnél. Ez racionális is, hiszen pénzbe nem kerül… (Látszólag.)
    De ugyanez lesz a helyzet akkor is, amikor a menedzsment otthon már nem egy old school XP-n, hanem egy korszerû Windows 7-en ( win8-on), vary egy Mac-en netezik majd. Az lesz majd a magyarázat a váltásra a cégnél, hogy lejár az XP supportja, de igazából a döntést az otthoni környezet jelentette érzelmi plusz nagyban segíti majd.

    [Válaszolok]

  2. Lájk, bár ezt a használati értéken túlmutató presztízs dolgot nem értem teljesen. Naivul úgy gondolnám, hogy vállalati környezetben egy IT eszköz kiosztását kizárólag a használati értéke határozza meg, és ebben az is faktor, hogy milyen infomunkásnak adjuk oda. Attól prémium egy adott kütyü, hogy miket tud, tehát olyannak érdemes odaadni (vélem én), aki a prémium funkciókat ki is használja, egyéb esetben az eszköz kihasználtsága lesz rossz, ilyet pedig értelmes cég nem enged meg magának.
    Tehát én beilleszteném azt a lépést is a folyamatba, hogy mérjük fel, milyen munkakörökben, milyen eszközök milyen funkciói támogathatják leghatékonyabban a munkát (ami persze szorosan kapcsolódik az adott architektúrához), és ennek alapján osszuk ki az eszközöket. A menedzsment ezen belül kaphat prémium _kivitelű_ szerkentyűket, ha már kell 🙂

    [Válaszolok]

  3. Az erős security flaw miatt amúgy ezek az erősen webre, online használatra kihegyezett, mellesleg elég sokszor támadásnak is kitett kütyük, platformok valószínűleg csak akkor kerülnének be enterprise környezetbe, ha hasznot hoznának. De mi mindenre jó a cégben például egy Kinectes Xbox, a céges elégedettség-javító és fitnesz alkalmazáson kívül, ezt kéne kitalálni?

    [Válaszolok]

  4. Örkény, itt fordított az irány. Elôbb lesz iPhone-ja a fônöknek, utána alarms ezt a céges környezetben is használni. És ô a fônök… Hogy a Kormányzatban vettek néhány száz iPad-ot, az sem azért van, mert olyan problémákat kell megoldani, amit eddig nem lehetett a hagyományos eszközökkel. Inkább úgy képzelem a dolgot, hogy mivel Szájer József ezen írta az alkotmányt – mint az közismert -, ennek híre ment. Így, aki törvényeket, rendeleteket ír, vagy elôterjesztéseket olvas, az mint egy kisgyerek elkezdte azt érezni, hogy neki is kell egy ilyen. Ezt követôen megszületett a döntés, hogy ilyen lesz, majd a racionalizálás, hogy ez miért jól megtérülô döntés. Majd most jön a feladat, hogy ezeket biztonságosan és menedzselhetôen rendszerbe kell helyezni. De ez minden cégnél így zajlik. Még nálunk is. (Én például múlt héten vettem egyet magamnak, és a kollégáknak most adagolom, hogy mit kell megoldaniuk számomra. Pedig egy hét után látom, hogy ez egy non-busines kütyü… )

    [Válaszolok]

  5. Ha iPhone-t és iPad-ot használunk, akkor több autót fogunk-e eladni?
    Ez itt a kérdés…

    Az nem érv, hogy a CIO-nak van és azon dolgozik.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Ha azt nálatok emberek adják el, és ettől ők motiváltabbak lesznek / hajlandóak elmenni hozzátok dolgozni / hajlandóak ottmaradni, akkor igen. Ha nem adsz nekik ilyen kütyüt / nem engeded behozni az otthonit, és a fél napját ezért puffogja végig, akkor igen, kevesebbet adtok el.

    Szerintem annyira még az amerikai elnök sem racionális, mint azt a saját céged vezetőjéről feltételezed.
    Van például a ti cégeteknél bármilyen indokolatlan kiadás? Ettől még nyereséges a cég működése?
    Van olyan, hogy valaki felmentést kap egy policy alól azért, hogy meg tudja szerezni/tartani a cég? (Kicsit nagyobb autó, cool telefon, …) Ha nem, ennyire nem érték az ember?

    Attól például, hogy takarítják a WC-t nagyobb lesz az autó eladás?

    Nincs egy embernek sem két élete. Ha az otthoni “State of the art” és a céges közt szakadék kezd kialakulni a céges rovására, akkor a cégnél csökkenni fog a teljesítmény. Nem biztos, hogy ettől, de ez “még egy” ok arra, hogy az ember kevésbbé lelkesen induljon dolgozni. Azért, mert emberek vagyunk.

    [Válaszolok]

    akocsis

    Előre is elnézést kérek, hosszú lesz…

    Puffogás és motiváció: A munkahely munkaeszközöket biztosít, és nem cool prémium eszközöket a munkatársak szórakoztatására. Tessék nem összekeverni a dolgokat!
    A munkahelynek nem célja a szórakoztatás és nem is lehet ez a célja.

    Racionalitás: Attól még, hogy a döntéseket emberek hozzák, a döntések szakmai alapon, racionálisan történnek. Csak kkv-kre és rosszul funkcionáló multikra jellemző, hogy érzelmi alapon egyszemélyi döntéssel presztízs beruházásokra nagy összeget kiadnak.

    Indokolatlan kiadások: Biztos vannak, de mindenki vadászik ezekre. Ha valamiről bebizonyosodik, hogy indokolatlan, akkor azonnal vágják.
    Illetve ha egy új beruházásra pénz kérek, és nem tudom kellően alaposan megindokolni (coolság nem érv) akkor arra nem kapok pénzt.

    Felmentés a policy alól: Igen, vannak kivételek. De ezek az eszközök nem csak presztízs kérdése, hanem biztonsági is, és a biztonsággal nem szoktak tréfálni.

    Munkatársak megtartása: Olyan emberrel még nem találkoztam, aki azért mond fel, mert nincs céges iPhone-ja.
    A nagyobb autó iránt vágy más kérdés. Az autó kivagyiságot jelent, ezért mindenki nagyobbat szeretne. De ha a főnöknek nincs iPhone-ja, akkor a beosztottak sem fognak ácsingózni utána.

    WC takarítás: Nem összemérhető költségű a WC tisztántartása és a munkatársak cool eszközökkel való felszerelése. Emiatt nem jó az összehasonlításuk.

    Kettős élet: Igenis van különbség a munkahelyi életünk és az otthoni életünk között. Az otthoni eszközeim szórakozásra valók, a munkahelyiek pedig munkavégzésre.
    Konkrét példa: saját autó. Sok embernek van otthon autója, azzal jár bevásárolni, kirándulni stb. A munkahelyen nincs céges autója, mert a munkájához nincs rá szüksége. Ettől még lelkesen jár dolgozni.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Tetszik a szemléleted. Egy olyan process és hatékonyság (költség minimalizálás vez iparágban, mint az autóipar, kell is, hogy ez legyen az alap szemlélet.

    Hogy következik-e ebTetszik a szemléleted. Egy olyan process és hatékonyság (költség minimalizálás vezérelt iparágban, mint az autóipar, kell is, hogy ez legyen az alap szemlélet.

    Hogy következik-e ebből, hogy nálatok soha nem lesz iPhone / érintőképernyős whiteboard / Windows 7/8 átállás, azt nem tudom. Szerintem csak később lesz. Mondjuk amikor adott riportot egy iPad alkalmazáson keresztül akar valaki naponta látni a boardból.

    Az iparágak jó része azonban nem ilyen process vezérelt. Ahol nem a process, hanem a people határozza meg a cég sikereit (szolgáltatások, kereskedelem, …), ott nem ilyen könnyű ellenállni a változásoknak hatékonysági érvekre hivatkozva. Ott máshol vannak a higéniás elvárások, azaz a munkakörnyezetnek sokkal nagyobb a hatása a teljesítményre. (Azért higéniás elvárások ezek, mert pont úgy működik, mint a tisztaság. Nem biztos, hogy egy tiszta wc növeli a teljesítményt, de egy piszkos garantáltan csökkenti.)

    A Google-nál úgy tudják “begyorsítani a futószalagot”, hogy ingyen van az ebéd, meg a kóla, nem csak gyors a notebook, de szép is, és ha görcsöl az agyad, akkor kimész és játszol egy menet csocsót. Közben persze az agyad ugyanazon a projekten jár.

    Ha nekem van egy cool telefonom, mert vettem magamnak, akkor ez nem költség. Ha én állítom, hogy ettől 10%-kal hatékonyabban vezetem az embereimet (ebben kezelhetem a naptáramat, feladataimat, kontaktjaimat, nézhetem a riportokat, és jóvá hagyhatok döntéseket), akkor az IT-nak ilyenkor a “Nem igaz, hogy nem képesek megoldani, hogy a cool telefonomon is meg tudjam csinálni, amikor az X cégnél ez simán megy” kérdés miatt kell előbb-utóbb magyarázkodnia. És valóban, miért is nem képes?ből, hogy nálatok soha nem lesz iPhone / érintőképernyős

    [Válaszolok]

  6. “Az egyik kollégám mesélte, hogy meglepődött, amikor megvette az új plazmatévéjét (illetve LED TV, mert már az a menő), és az bekapcsolás után közölte vele, hogy megtalálta a vezeték nélküli hálózatot, és ha nem bántja mindjárt fel is telepítené magára az internetről az elérhető frissítéseket.” – zseniális, like 🙂

    [Válaszolok]

  7. Balázs: akkor felvethető az a kérdés is, hogy a főnököt (vegyünk inkább versenyszférát), szóval a főnököt mi motiválja az eszközválasztásban. Lehet, hogy érdekes és érdemes lenne ezt elemezni, illetve azt is, hogy mennyire befolyásolható (már ha / ha egyáltalán) a főnök ebben. Ha az általad leírt folyamat, ahogy írod, a cégek többségében így zajlik, az valahol szomorú, de esetleg kihívás is lehet a tanácsadó számára: megfordítható, ésszerűsíthető-e ez a folyamat, és ha igen, hogyan, milyen pontokon lehet ebbe (tanácsadói oldalról) belépni.

    [Válaszolok]

  8. Örkény, a világ összes gondját ne akard a nyakadba venni. Ez a jelenség nem feltétlen baj, vagy káros. Egy okos telefonnal az átlag infómunkás valóban hatékonyabb lehet. Ez nem az eszközön múlik, hanem a haszálati módon (is). A blog kommentekben amúgy van errôl némi vita, tanulságokkal…

    [Válaszolok]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.