Körömreszelés motoros fűrésszel?

KörömreszelésVologya átkerül a kolhoz erdészeti üzemébe favágónak. Nagyon meg akar felelni az új feladatnak, ezért másnap nagy lelkesedéssel lát neki a munkának.

Az első nap ki is vágott 2 köbméter fát, és ő lett a nap dolgozója a brigádban. A brigádvezető ezért kiállítja a többiek elé, és nyílvános dícséretben részesíti.

Ez nagyon felvillanyozza. Éppen ezért másnap még jobban összeszedi magát. Így új rekordal ki is vág 3 köbméter fát, amivel ő lesz a legjobban teljesítő favágó az egész üzemben. A kolhoz vezető kiállítja a többiek elé, és nyílvános dícséretben részesíti. Jutalmul még egy új láncfűrészt is adnak neki.

Vologya most már tényleg dagad a büszkeségtől. Este a Sztahanov képre mosolyogva megfogadja, hogy másnap a világrekordot is megdönti…

Reggel az emberek nagy érdeklődéssel fogadják. Titokban még fogadásokat is kötnek rá. Vologya neki is lát. De délig alig jön össze neki a fél köbméter.

A kolhozelnök a hír hallatán kétségbe esik. Már a párttitkárnak is eldicsekedett… Ezen múlik a Lenin érdemrend? Kétségbeesve rohan oda Vologyához. Kérdi, mi történt?

– Nem tudom, kolhozelnök elvtárs. Ezzel a fűrésszel valahogy nem boldogulok?

– Ne viccelj, Vologya, ez a legkorszerűbb fűrész! Egy gombnyomás, és ezt a fél köbméter fát egy óra alatt összevághattad volna.

– Gombnyomás? … És mi ez az iszonyat hang…?

Láncfűrész az informatikában?

Néha hasonló jelenetek játszódnak le néhány cégnél a számítógépek használatában is.

A cég az indulásakor ösztönösen, vagy félig tudatosan elkezdi használni az informatikát. Gépeket vesznek az alkalmazottaknak. Egy idő után szervereket telepítenek. Bevezetnek néhány rendszert.

Ez kezdetben jelentős segítséget jelent. A cég valóban egyre hatékonyabb ezekkel az eszközökkel…

De elérkezik egy pont, ahol az IT nem javít, hanem ront a hatékonyságon. Ahelyett, hogy gyorsítaná, visszafogja a céget. Rendszerek dőlnek össze. Adatok vesznek el. Sikertelen rendszerbevezetések követik egymást… Pedig mindent úgy csinálnak, mint régen…

Ahogy nő a cég, az informatikának is ehhez kell igazodnia!

Ugyanúgy támogatnia kell az üzletet, ahogy eddig. Csak éppen teljesen máshogy. Mint ahogy láncfűrésszel is ugyanúgy kell fát vágni, csak teljesen máshogy.

Ahogy fejlődik a cég, sok minden változik a cég életében is. A mennyiségi változások minőségi változásokat követelnek:

  • Egy magánvállalkozó olyan, mint egy biciklista. Az ő cége úgy működik, ahogy ő maga hajtani bírja. Neki a saját izomerejét kell minél jobban kihasználnia. Hogy jobban használja ki a saját képességeit.Számára az informatika egy jobb szövegszerkesztő, webszerkesztő, levelező program vagy MindMap eszköz…
  • Két főtől a bicikli már nem a legjobb közlekedési eszköz. Maximum egy tandem. De egy idő után ez sem segít. Egy autóba ülve, még megtartjuk rugalmasságunkat, tudunk egymással beszélgetni út közben. Igaz, hogy ehhez már jogosítvány kell, de még mindannyian majdnem ugyanolyan ülésben ülünk, de az egyik vezet, a másik navigál, a harmadik adogatja a szendvicseket a hosszú utakon. Az autó sokáig jó. Akkor is, ha  a köznyelv már kisbusznak hívja.Ebben a korban az informatikának arra kell lehetőséget biztosítani, hogy munkánk eredményét valahogy át tudjuk adni a másiknak. És azt, hogy bizonyos dolgokat közösen is láthassunk a gépünkről.
  • Az első olyan váltás, amihez már csak kevesen vannak hozzászokva az, amikor a cégnek buszra kell ülnie. A busz már nem egy nagyobb autó. Már vezetni sem úgy kell. Például az első kerék a vezető mögött van. Amit nem árt tudni a kanyarban. Ezért kell rá más jogosítvány is. A buszban a beszélgetések is máshogy zajlanak. Kisebb csoportokban. Bár időnként az ember elmegy a busz másik végébe is. Ha kell egy konzervnyitó, vagy ott harsányan kacagnak.Itt az informatika is nagyobbat változik. Ekkor már nem lehet hatékonyan dolgozni, csak ha a cégben spacialisták is vannak. Itt az egymással való együttműködés kulcskérdés. Már nem tudunk átkiabálni az asztal felett, mert nem ülünk egy szobában. Esetleg már egy telephelyen sem. Már valaki a csapatból mindíg szabadságon, vagy táppénzen van. A fluktuáció is észrevehető. Folyamatosan feladatokat kell átadni egymásnak. Elkezd problémát jelenteni az is, hogy a cégvezetés átlássa, hogy miként állnak a dolgok. Az informatikának is ezt kell támogatnia.
  • Egy idő után már a busz is kevés. Innentől már nem tudunk egy járművel utazni a cél felé. Nincs mese, “A” jármű helyett fottában kell gondolkodni. Ez megint egy más műfaj. A flotta egészét már nem sofőrök irányítják, hanem a flottamenedzser. Ő tudja, melyik autó kinél van, mikor hozza vissza, és merre jár vele.Itt elkezd a folyamatom jelentőssége megnőni. A szervezet már kitaposta a megszokott utakat a fűben, itt az ideje ezekre a csapásokra szépen murvából, vagy térkőből járdát építeni. Itt az informatika elkezd kritikussá válni. Ha nincs levelezés nem tudjuk mivel foglalkozzunk. Ha leállnak a nyílvántartások (ami lehet egy excel fájl elvesztése is, amiben a rendeléseket tartjuk nyílván), akkor nincs érdemi munkavégzés. Itt a stabil, kiszámítható működés megteremtése és a kialakult folyamatok támogatása az elsődleges fókusz.
  • Következő lépésben a flotta már nem csak embereket szállít, hanem árúkat is. Lesznek olyan sofőrök, akik úgy szállítanak el valamit a célba, hogy egymással nem is találkoznak közben. Az egyik lerakja egy köztes raktárba a rakományt. A másik felveszi. A járműveket itt már nem csak nyilvántartani kell, hanem gondoskodni azok kihasználtságáról, a logisztikáról is.De az informatikai rendszereken kersztül akkor is együttműködik az egész cég. Informatika nélkül maximum 1-2 napig képes a cég elműködni. Erre épül a kommunikáció, a logisztika, az értékesítés, a belső szervezés is. Érdemes felismernie a vezetésnek a tényt, hogy az IT végérvényesen a stratégia részévé vált. Stratégiai előnyt jelent. Vagy kockázatot. De figyelmen kívül már nem fogjuk tudni hagyni. Az üzletünk függ tőle.
  • Egy idő után azt vesszük észre, hogy már több ember folyamatos figyelmét lekötik a logisztikai kérdések. Elkezdünk időnként azon gondolkozni, hogy biztos egy szállítmányozó cég akartunk lenni?
    Egyre több időnket viszik el az autóink. Egyre nagyobb költséget jelnetenek. De tényleg elég hatékonyan csináljuk ezt? És mi legyen a jövőben? Fejlesszük tovább? Szervezzük ki? Mi ebből ami valóban értékteremtő? Hogy lehetne valóban értékteremtő? 

    Így merülnek fel az informatikával kapcsolatos kérdések is. Ha ezt a cégvezet nem szereti, akkor ez egy folyamatos nyűg lesz. Ami ráadásul minden munkatársat és minden folyamatot valahol érinteni fog. Ráadásul jelentős költségtételként jelenik meg. Olykor sok pazarlással. Itt az IT vezetése sem lehet kizárólag technológiai szemléletű. Nem technológiai szakmunkásként, hanem üzleti tanácsadóként kell viselkednie. Nem kizárólag a felmerülő problémákat kell kezelnie, hanem jövőbe mutató utat kell mutatnia. Mindeközben érdemben kell kezelnie az egyre bonyolultabb rendszerek üzemeltetésével, integrálásával kapcsolatos kérdéseke. És nem utolsósorban a felhasználóktól és az üzleti területektől érkező igényeket.

Ami fontos, hogy minden szinten megfelelően használjuk az eszközt. Ami ez esetben az üzletnek az informatika. És persze az, hogy a megfelelő eszközt használjuk.

 

Ha már egy favágós történettel kezdtem, akkor álljon itt még egy példa arra, hogy a láncfűrész használata után abban az iparágban milyen technológiai gyorsítók léteznek még:

Ha a bejegyzés kapcsán eszedbe jutott néhány gondolat, megköszönöm, ha megosztod olvasóinkkal!

 

Comments

comments

Körömreszelés motoros fűrésszel?” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.