Magyarország más

MagyarországMagyarország speciális ország.
Itt minden kicsit máshogy van mint máshol.

Nem annyira nagyon, hogy teljesen máshogy legyen,
de annyire igen, hogy a másságunkon érdemes legyen egy kicsit elmélázni.

 

Múlt hónap végén az informatikai vezetők éves rendezvényén vettem részt, ahol számos érdekes előadást hallottam. (Néhány megállapítást még a helyszínen twitteren megosztottam. Érdemes megnézni azokat is.)

Ami a fenti téma kapcsán most nekünk mégis a legérdekesebb, az a Sugár Mihály által tartott előadás. A BellResearch elkészítette ugyanis annak a felmérésnek a magyar változatát, amit a világ legnagyobb technológiai témákkal foglalkozó elemző cége, a Gartner világ és földrész bontásban készít évente.

A felmérés eredménye eltérő képet mutat itthon és külföldön.
Hogy miben?
Ennek nézünk utána egy kicsit.

TOP üzleti fejlesztési területek Hazai
rangsor
2010
Gartner
rangsor
2010
A munkavégzés hatékonyság növelése 1 4
Új vevők akvizíciója 2 5
Az üzletviteli költségek csökkentése 3 2
A vevők, piacok hatékonyabb elérése 4 8
Ügyfélkapcsolat fejlesztés a meglévő vevőkkel 5 10
Új piacokra való belépés 6 13
Üzleti információk, kimutatások
iránti növekvő igény
7 3
Üzleti / üzletviteli folyamatok fejlesztése 8 1
Új termék / szolgáltatás bevezetése 9 7
Új versenyelőnyök kiaknázása 10 12
Üzleti folyamatok konszolidálása 11 9
Jogszabályi, szabályozási környezet támogatása
riportozás és panaszkezelés
12 11
Változásmenedzsment 13 6

forrás: BellResearch

Miben vagyunk mások, mint mások?

 

Az egyik legszembetűnőbb különbség, hogy amíg a világ fejlettebb felében az elsőszámű prioritás a folyamatok hatékonyságának növelése, azaz a cég egészének jobban működővé tétele, addig nálunk a listát a munkavégzés hatékonyságának növelése vezeti. Ez az egyén, vagy egy-egy külön részleg munkájának a szigetszerű javítását jelenti. Ez a vállalatok fejlettségi szintjének különbözőségét mutatja.

Ez egybeesik saját tapasztalatainkkal is. Mi is azt látjuk, hogy a legtöbb cégnél nem, vagy alig lehet megkezdeni az egyes résztevékenységek összehangolását, a cég egészének optimalizálását, mert az egyes részfeladatok önmagukban is megoldatlanok. Ilyenkor kidobott pénz ezeket egymással is összehangolni.
Vagy nem?

 

Érdekes, hogy a nyugati piacon milyen előkelő helyen szerepel az az igény, hogy az üzletről információkkal, adatokkal, riportokkal rendelkezzünk. És hogy ez nálunk mennyire nem fontos. Ennek tapasztalatunk alapján két oka van:

  • Egyrészt nálunk nem minden cég vezetése “zavarja meg tisztánlátását” azzal, hogy döntéseit adatokra építi. Nincs erre igény.(?)
  • Másrészt arra, hogy ezek az adatok nem is állnak elő. Nincs mérve az értékesítés, a gyártás, az ügyfélszolgálat, a marketing, a HR és egyáltalán semmi. Így nincs mit elemezni sem.

Ez így nincs rendben. Szerencsére a mi TOP prioritásaink megoldása ez utóbbiban is eszközöket ad a vezetésnek (ha az igény megjelenik a megalapozott döntésre 😉 ). Ha valamit informatikával támogatok, automatizálok, az mérhetővé válik, így elemezhető is lesz. Telát optimalizálni is lehet majd.

 

Lényegesnek tűnő különbség, hogy nálunk az értékesítéssel (új ügyfelek, új piacok, kapcsolattartás meglévő vevőkkel) kapcsolatos kérdések sokkal súlyosabbak, mint nyugaton. Ez vélhetőleg nem azt jelenti, hogy ezek ne lennének fontosak, hanem azt jelenti, hogy ezek máshol már megoldott kérdések.

Magunk is azt tapasztaljuk, hogy egyre több ügyfelünk keres meg minket értékesítést, marketinget és ügyfélkezelést támogató megoldások miatt. A jó hír, hogy egyre több helyen azért azt látjuk, hogy ezekben egyre nagyobb tudatosságot, módszerességet is tapasztalunk a megrendelői oldalon.

 

Miben vagyunk egyformák?

 

A másik érdekes dolog az a legnagyobb hasonlóság. Nevezetesen az, hogy az üzletviteli költségek csökkentése nálunk éppen úgy az egyik legfontosabb feladat, mint a világban. Ez egyrészt a válságról, másrészt a versenyről is szól. És ez az, ami az informatika szerepét is átértékeli a világban: a cégek ma már valóban akkor költenek IT-ra, ha a cég más részein ezzel megtakarítások érhetőek el.

 

Ez elsőre magától érthetődőnek tűnik, de gondolj csak bele: Nálatok ez már így van?

 

 

Ha valakit érdekel még néhány téma a fenti konferenciáról, akkor a twitteren kívül a BitPort tudósításaiból is szemezgethet.

Comments

comments

Magyarország más” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Teljesen egyet kell értsek Balázzsal. Magyarországon nincs meg az igény az emberekben üzleti folyamatfejlesztésre, mérésre, hatékonyságnövelésre. Én ebben érzem a kihívást. Mert az igény a tudatlanság (értsd itt az ismeretek, tapasztalatok hiánya) miatt nem merül fel. Nyugati cégvezetőket és cégeket az elmúlt 20 évben erre képezték. Pontosabban a csapból is ez folyt a menedzsment irodalomban. Hatékonyságnövelés, stratégia, folyamatfejlesztés, reporting. Szóval már ott van a tudás a fejükben, hogy lehet, hogy most ezt a “szerszámot” kell használni.

    Mindemellett tegyük hozzá, hogy nekik sincs gőzük sem arról, hogy mit is kéne csinálni, mert csak sablonos megoldásokat próbálnak végrehajtani. Költségcsökkentés, motiváció növelése, még több elemzés, hátha az adatok mögött elbújt valaki, aki megmondja mit is csináljunk. Csak őket fenntartja a kialakult fizetőképes kereslet, és a szilárd piac. Ez itthon teljesen ismeretlen. Ahhoz, hogy lényegi lépéseket tehessünk előre folyamatos képzés, gyakorlati oktatás kell.

    [Válaszolok]

  2. Az én listám a Gartneréhez áll közel, az első három helyen biztosan egyezik. A változásmenedzsment lenne talán az 5.
    Ami megdöbbentő az az, hogy ha nem lenne válság, akkor nem lenne közös cél a költségcsökkentés, és akkor nem sok hasonlóság lenne a két lista között.

    A magyar listát elnézve a magyar IT elsősorban új ügyfeleket keres (új vevők, új piac, ügyfélkapcsolat), miközben a nemzetközi IT inkább szolgáltatni akar + hatékonyan működni. Vagyis a saját dolgával foglalkozik.

    Úgy érzem, Faragó Dánielnek igaza van. A magyar IT vezetők mintha nem éreznék át, nem értenék mi az ő feladatuk, helyette egészen más dolgokkal foglalkoznak.
    Amikor a jelenlegi munkahelyemre interjúztam (nemzetközi multinál), a beugró kérdés az volt hogy “Mi az IT szervezet szerepe”. Kíváncsi lennék ki mit válaszolna erre a kérdésre.
    Az az ok, ami miatt másképp válaszolunk erre a kérdésre, talán választ ad arra is, miért tér el a fenti top-10 lista.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Annyi észrevétel, hogy a lista az ÜZLET és nem az IT prioritásait mutatja, és azt, hogy az ÜZLET mit várna az IT-tól.

    [Válaszolok]

    akocsis

    Valóban 🙂

    [Válaszolok]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.