Maslow piramis az informatikában

Maslow piramis az informatikábanBizonyára Te is ismered Maslow piramist, amely az egyik legismertebb motivációs elmélet. Ez leegyszerűsítve arról szól, hogy az emberek igényei hierarchiába rendezhetőek, és keveset gondol az önmegvalósításra az, akinek nincs mit ennie, vagy naponta megverik.

Létezik egy ilyen piramis az informatikában is. Ha bizonyos alap kérdések nincsenek megoldva egy vállalatnál, akkor aligha van esély arra, hogy az üzletre nagyobb hatással bíró kérdések megoldásra kerüljenek. És ennek nem csak technikai okai vannak. Elsősorban nem technikai okai vannak…

Nézzünk néhány példát az igények hierarchiájára az informatkában. Haladjunk alulról felfelé:

  1. Hardver és hálózat. Azt az alap tételt nem kell túlragozni, hogy amíg a cégben nincs számítógép, addig nincs értelme felhasználói igények megvalósításáról beszélni. Ha már van gép, akkor jön csak a képbe, hogy ezt magammal is tudjam vinni (notebook), vagy a zsebemben is legyen egy (okostelefon, tablet). Ha pedig több gép van a cégben, akkor lesz csak probléma a hálózatban működés, a több telephely összekötése, az otthonról való munkavégzés, vagy a bárhonnan való belépés lehetősége.
  2. Egyéni hatékonyság. Ha van gépünk/gépeink, akkor először az egyén munkájának támogatását fogja szolgálni. (Kapjon ő is egy gépet, hogy ő is meg tudja csinálni.) Ide tartozik az összes Office funkció (szövegszerkesztés, táblázatkezelés, prezentáció készítés), de ide tartozik az is, hogy az internetről információkat tudjon keresni. De ez az is, amikor emberünk már valahogy, de levelet tud küldeni, vagy fogadni az ügyfelekkel.
  3. Céges rendszerek. A következő szint az, amikor a szervezet egyes egységei, és azoknak is egyes funkciói kapnak informatikai támogatást. Mondjuk a pénzügy kap egy könyvelő programot, a sales egy ügyfél nyilvántartó rendszert, vagy a bankfiókok egy olyan frontend rendszert, amin keresztül az ügyfelek egy adott típusú körét (mondjuk a magánszemélyeket, a vállalkozókat, vagy a kiemelt ügyfeleket) kezelni tudják. Én ide sorolom a központi adat és dokumentum tárolás (fájlkönyvtár) megjelenő igényét, vagy a cégen belüli levelezés megjelenését is. Itt a hatékonyság igénye túllépte az egyén szintjét, de nem fedi le se az egész szervezetet, se egy teljes folyamatot.
  4. Csoportos hatékonyság. Egy idő után a “meg tudjam csinálni” igényét átveszi a “hatékonyan tudjam megcsinálni” igény. Ez egy minőségi változás az eddigi mennyiségi változások után. Ha ennek az igénynek akarunk megfelelni, akkor az eszköz használat önmagában már nem hoz érezhető javulást (sőt). Itt az eszközök mellé a használat módján is változtatni kell. Itt jelenik meg az igény csoportmunka-, feladatkezelő-, projektkezelő-, valódi dokumentum kezelő-, vagy fejlettebb kommunikációs eszközök (messenger, videókonferencia, mobil eszközök) megoldások használatára. Ezek az eszközök nem csak a működést, hanem a fejlődést is támogatják a szervezetben. Azt, hogy a szervezet reagáljon a változásokra, és eszközöket kapjon az ad-hoc feladatok gyors lekezelésére is.
  5. Automatizálás. A céges rendszerek összekötése, az ismétlődő lépések és a “kitaposott” folyamatok automatizálása az, amely az igények következő szintjét jelentik. Ez sarkítva nem szól másról, mint arról, hogy a vállalat tevékenységeit eltoljuk abba az irányba, hogy a gondolkodás nélkül is megoldható feladatokat gondolkodás nélkül is meg tudjuk oldani, és a munkatársak a kreatívitást is igénylő dolgokkal foglalkozhassanak. (Ami persze lehet az is, hogy mit lehetne automatizálni még. 🙂 ). Ezen a szinten jelennek meg a workflow rendszerek, middleware eszközök, amelyek a korábbi szigetszerűen működő rendszereket összekötik egymással, a folyamatokkal és a bennük résztvevő emberekkel is.
  6. Reagáló képesség. Ha az előző pontban vázolt optimalizált működés már megtámogatásra került informatikai eszközökkel, akkor előtérbe fog kerülni az életnek (az üzleti környezetnek) az a sajátossága, miszerint időnként váratlan változások álnak elő, amelyre reagálnunk kell. (Mondjuk jön egy gazdasági válság…) Ekkor arra van szükség, hogy a) elemezni, észlelni tudjuk a trendeket a piacon és a szervezetben egyaránt, észleljük a lehetőségeket, veszélyeket, a szűk keresztmetszeteket b) az informatikai rendszereink képesek legyenek gyorsan átállni a kívánt új működési módra.

Ez az én informatikai Maslow piramisom, de hadd hívjam fel a figyelmet még egy hasonlóságra az eredeti modellel. Maslow a szükséglet piramisát két részre szedi, és azt mondja, hogy a piramis alja a hiányról, a teteje pedig a növekedésről szól.

Így van ez a mi esetünkben is. A hardver és hálózat, az egyéni hatékonyság, a céges rendszerek iránti szükségletek azok hiányából fakadnak. A csoportos hatékonyság, automatizálás és a reagáló képesség iránti igények viszont a növekedési szükségletek közé tartoznak.

Hadd hívjam fel ezek után két alap dologra még a figyelmet:

  • A természetben és az üzletben, ami nem növekszik, nem fejlődik, az pusztulásnak indul.
  • A piramisban az egyes szintek egymásra épülnek. Nem lehet egy szintet megépíteni anélkül, hogy az alatta lévő szint meg ne épült volna.

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.