Nincs többé szükség informatikusokra!


Észervétlen változás történik az üzleti döntéshozók, vállalatvezetők és a felhasználók fejében, aminek kikerülhetetlen következményei vannak arra, ahogy a cégek a jövőben viszonyulni fognak az informatikához. Elvezethet-e ez a változás oda, hogy a végén már nem lesznek IT igazgatóságok, osztályok a vállatoknál?

Akár igen…

A világért sem szeretném temetni a saját szakmámat, de tény, hogy a világ viszonya hozzánk változik. Ha pedig egy szakmát körülvevő változások mértéke nagyobb, mint a szakmán belüli változásoké, akkor azzal a szakmával baj lesz.

Ha gyertyaöntő vagy, és vezetik be az áramot a városba, ahol dolgozol, akkor nem árt néhány dolgot átgondolni. Mondjuk azt, hogy ugyan gyertyát gyártasz, de fényt, esetleg meghitt hangulatot vesznek tőled az emberek. És ugyanezt ígéri a villany is. Döntened kell, hogy maradsz-e a fény szállítója, mert ha igen a gyárban is át kell állnod lámpára!

 

Változó felhasználók

Ez előtt 20 évvel még számítógép felhasználónak lenni is egy szakma volt. Parancssori utasítások, és olyan fogalmak, mint a könyvtár, meghajtó, Norton Commander.

Ma a 3 éves lányom és a 80 éves nagymamám is elkezeli a tabletemet különösebb erőfeszítés nélkül.

És nem csak a felhasználás egyszerűsödött le, hanem a felhasználó is felokosodott. Talán az én korsztályom (a 40-esek) az utolsó olyan generáció, ahol csak felső tagozatban, és ott is csak szakkörön találkoztunk számítógéppel. Ma a vállalati számítógép felhasználk legalább fele készség szinten használja a gépét.

Az a kör – tipikusan a döntéshozók -, akik okostelefont használnak új felhasználói szokásokat is vettek fel:

  • Hozzászoktak az egyszerűen használható felületekhez. És van is elképzelésük arról, hogy kellene egy alkalmazásnak működniük.
  • Hozzáaszoktak az egyszerűen használható eljárásokhoz. Ha valamit használni akarnak, akkor azt pár kattintással megtehetik. Nem tolerálják a körülményes szolgáltatásokat.
  • Ha szükségük van valamilyen alkalmazásra rákeresnek az alkalmazás boltba, fizetnek és használják. Ha kell egy házi multimédia szerver, utánanéznek a neten és megveszik. IT beszerzőként viselkednek magánemberként.
  • Adataikat felhfő szolgáltatásokon keresztül szinkronizálgatják a különböző eszközök közt. A felhő szolgáltatásokat a “napos oldalukról” már ismerik.

Egyre több olyan felhasználó és döntéshozó van, aki a gimnázium végén még majdnem informatikusnak tanult tovább, amikor közgazdász, jogász, kereskedő vagy marketinges lett.

 

Változó hozzáállás az IT-hoz

A céges IT-ra akkor van szükség, ha érdemi hozzáadott értéke van a vállalat működéséhez. És amikor azt mondom érdemi, akkor arra gondolok, hogy érdemi. Olyan hatása van a vállalat működésére, ami annak bevételeit és profitját növeli, mégpedig jobban, mint az elérhető alternatívák.

Ez az érdemi hatás akkor jön létre, ha a vállalat működésének lényege (az üzleti folyamatok) olyan támogatást esetleg távlatot, lehetőséget kap. Rövid és jelentős megtérüléssel. Ehhez az üzlet alapos és az IT olyan célirányos ismerete szükséges.

 

érdemi hatás = alapos core business ismeret + célirányos IT ismeret

 

Ha egy üzleti döntéshozó szemszögéből nézzük, akkor ez az alapos üzleti ismeret hiányzik a céges IT-ból. Az informatikai ismeres pedig nem célirányos. Így nincs meg az érdemi hatás.

 

Közben pedig…

 

Mindeközben pedig más lehetőségei is vannak az üzletnek:

  • Fordulhat direktben olyan szállítóhoz, aki specialista az adott területen. Neki eleve célirányos az IT ismerete, és ráadásul szakosodott az adott üzleti területre is. Mivel maga is értője (ha nem is feltétlenül szakértője) az IT-nak, ebben hozzáadott értéke az IT-nak nincs.
  • Vehet / kipróbálhat tulajdonképpen kockázat nélkül felhő szolgáltatásokat a problémájára. Feliratkozik => kipróbálja => fizet (költséget és nem beruházást)
  • Használhat dinamikus alkalmazásokat, ahol lényegében maga állíthatja össze a folyamatait, a meglévő rendszerei és felhő szolgáltatások integrálásával.

 

A világ erre megy. Fényre továbbra is szükség lesz, de gyertyára nem feltétlenül…

 

 

 


Facebookos hozzászólások:

Nincs többé szükség informatikusokra!” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Elgondolkodtató az eszmefuttatás, ám szerintem a fény és gyertya hasonlatból más következtetést kell levonnunk, minthogy nincs szükség vállalati IT-re. Szerintem, de szerinted is, olyan vállalati IT fog kialakulni, amelyik a képes az érdemi hatást elérni. Cserélődni fognak az emberek, azok fognak helyzetbe kerülni, akik ismerik az igényt (fény) és képesek a korszerű eszközzel (lámpa) kiszolgálni azt.

    A tapasztalatom szerint viszont a vállalatok a munkaerőpiacon mégsem ezeket az embereket keresik, hanem a 10+ éves gyakorlattal és rengeteg -sokszor fölösleges- speciális ismerettel rendelkező profi gyertyaöntőt. Majd ha megkapják, pár önmagát “master of gyertyaöntés” szakembernek beállító, de a konkrét vállalatot kellően nem ismerő jelentkező alkalmazása és kudarca után, jó (sok) pénzért tanácsadók fogják megtanítani neki, hogy egyszerűbb és főképp sokkal olcsóbb lett volna az átalakuló igényeket felmérni, majd a meglévő régi IT szakemberek hiányos üzleti ismeretét pótolni.

    A vállalati IT szerepe valóban átalakul, inkább az integrációra helyeződik a hangsúly a jövőben. A sok specialista szállító által összeadott termék+szolgáltatás még nem feltétlenül fog egységes egésszé összeállni. Az integrációhoz pedig szükség van olyan szakemberekre, akik képesek a vállalati működést egészében is átlátni.

    De az is lehet, hogy tényleg eltűnik a fogalom, vagy csak átalakul pl. vállalati információs folyamatok menedzsere vezetői név alatt?

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Jól érted Barnabás, a végkövetkeztetés az, hogy “fényadóra” továbbra is szükség van, de “gyergyaöntőre” egyre kevésbbé.

    És abban is egyetértünk, hogy a belső IT alternatívájaként egyre inkább a külsős tanácsadó, szállító is megjelenik. A kulcs üzenet, hogy változni kell a világgal!

    A CIO helyett a Gartner behozott egy új fogalmat a CDO-t, mint Chief Digital Officer, és azt mondja, hogy 2015-re a vállalatok 25%-nál a boardban fog űlni egy ember, aki mindezt az új, komplex szerepkört betölti majd: http://techcorner.hu/cio/ez-a-nexus-evekre-meghatarozza-a-koltsegveteseket.html

    [Válaszolok]

  2. Sajnálom, de nem értek egyet a szerzővel.
    Ennyi erővel azt is mondhatjuk, hogy a “beteg” önmagát tudja orvosolni. Amennyiben ez pedig így van akkor a beteg = orvos. Nos rossz hirem van a beteg nem egyenlő orvos, ebből kifolyólag a mezei felhesználó sem egyenlő informatikai szakemberrel. Aki ezt állítja annak szívesen elmagyarázom a különbségeket :), ha majd egyszer igazi “szakmai” kihívással kerül szembe :)( a hozzászóló villamosmérnök – közel 20 éves tapasztalattal)

    [Válaszolok]

    Nagy Barnabás Zoltán

    Kedves Sir Jannus!

    Nem tisztem megvédeni a szerzőt, ám mégis megteszem.
    De hadd kezdjem azzal, hogy a szerző is közel 20 éves villamosmérnöki múlttal rendelkezik (és jómagam is idén jubiláltam a 20-as vill.mérnöki végzettségemet), tehát nem ez determinálja az állítás, vagy az ellenvélemény helyességét.

    Amire igyekezett felhívni a figyelmet az az, hogy a megrendelők egyre inkább nem technikai megoldásokat kérnek az informatikusoktól, hanem egy (több) üzleti problémájuk megoldását várják. Korábban a mainál lényegesen szűkebb informatikai ismereteik birtokában kénytelenek voltak elfogadni, nagyjából kritikátlanul amit az informatikusok ajánlottak neki, mára ez megváltozott. Az üzleti megrendelők a hétköznapi konzuminformatikai megközelítésből és többnyire innen táplálkozó ismereteik birtokában már problémamegoldást várnak el az informatikusoktól és nem eszközt, vagy technológiát. És egyre inkább nem érdekli őket, hogy egyik-másik tabletben hány magos CPU dorombol. Ebben a megváltozott helyzetben vagy megtanulja az informatika megérteni az üzlet nyelvét, vagy eltűnik/lecserélik/jön egy külső szakember aki megteszi helyette ezt

    Szerintem erről szól a cikk. De a vélemény szabad, vitatkozni is szabad, és ez jó, mert ez a fejlődés motorja.
    Üdv.
    Barnabás

    [Válaszolok]

    Sir Jannus

    Kedves Barnabás!

    Hozzászólásomban az eredeti cikk címéből levezetett gondolatmenetre kívántam reagálni, se többre, se kevesebbre. A szerzőt szerintem védeni nem kell, hiszen nem támadja senki :).
    Igazán nem akarok részleteket kiragadni, de a szerző a 3 éves kislány és a 80 éves nagyi “szakértelmérére” hivatkozik és ebből (is) kíván levonni szakmai következtetéseket ” tanácsadóként. Nos én ezt egy ilyen szakmai cikkben azért nem tenném.
    No meg a gimnáziumi végzettségű a szerző által “majdnem informatikusok” ról is értekezik. A szakmát ne keverjük a szakértelemmel – ez azért fontosnak tartanám elmondani. Ami a cikk többi mondanivalóját illeti az IT nem csak vas és szoftver, henem ennél lényegesen több, ezt persze a szakma tudja. Az orvos tudása sem csak a kalmopirin felírására terjed ki :).

    [Válaszolok]

    bpelhos

    Az “orvos” hasonlat jó, csak gondoljuk tovább. Figyelem, a kommentben sarkítás található a könnyebb érthetőség végett.

    10+ éve még mindenki elment szépen orvoshoz ha felment a láza, hasmenése volt. Ma már az emberek bemennek a patikába (értsd felhő az írásban) és kérik a reklámban látott csodaszert, amiről elmondták hogy 5 perc alatt megold minden problémát. Az emberek másik része elkezd vegetáriánus lenni, mert elolvasott egy könyvet róla. Aztán az emberek maradék része elkezd vitaminokat, étrendkiegészítőket szedni, sportol, jógázik… de az orvosát ő sem kérdezte meg.

    És a lényeg: az emberek egy részénél működik most is az orvos nélküli élet. Lehet, hogy orvossal jobb lenne, lehet olcsóbb lenne, lehet tovább élne, de így is működik.

    És a lényeg lényegje: minden emberünk meg van győzödve róla, hogy jól csinálja, hogy nem megy el orvoshoz. Akkor is ha érzi, hogy nem tökéletes, akkor is inkább a kuruzslását tökéletesíti.

    Megjegyzés: Most is vannak olyanok akik járnak orvoshoz. A nyugdíjasok. Beszélgetni. Aztán a végstádiumban lévő betegek. Aztán akiknek igazolás kell, hogy ők betegek, és így nem az ő hibájuk az éves sales irányszám alulteljesítése.

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Bálint, jó a hasonlat! Igen, ott is ez történik.

    És ha szabad orvosválasztás van, akkor el is mennek a betegek olyan orvishoz, aki:
    – a beteget gyógyítja és nem csak a betegséget
    – aki többet tesz, mint vizsgálat nélkül felírja a kalmópirint
    – aki képben van a megelőzéssel is, nem csak a kárenyhítéssel

    A hagyományos orvos is éhen hal, ha a beteg tudatosabb lesz.
    Például, amikor orvos megy az orvoshoz, ott a rutin kevés…

    [Válaszolok]

  3. Sajnos a cikk címe elég szerencsétlen választás, valamint a mondanivaló is félreérthetően van megfogalmazva.
    Informatikus mérnökként 15 év tapasztalattal én úgy látom hogy a társadalom széles rétege, mióta tudják használni a facebookot és okostelefonjuk is van, már informatikai expertnek gondolják magukat.Ezzel a lendulettel sokan sutba is vágják az informatikusok mögött álló közel 20-25 éves szakmai tapasztalatot kezdve a DOS-tól.Tapasztalatom szerint a magyar “laikus” társadalom jó része informatikai analfabéta, erről is jelentek meg írások. A lényeg hogy egyes magukat “expertnek” gondoló cégvezető vagy ma divatos “Mindentudó Tanácsadó” vagy beszállító igen nagy kárt tud okozni a cégnek a nem megfelelő “konzuminformatikai” termék ajánlásával.
    Azt is elárulhatom hogy a normális informatikusok eddig sem használták ki a felsővezetők tudatlanságát, hanem az üzleti folyamatokat szem előtt tartva igyekeztek minél jobb megoldásokat “szállítani” a cégvezetés felé. Amit viszont tényleg tartogat a jövő, hogy a CIO-knak sokkal nagyobb harcot kell megvívni a magát expertnek gondoló cégvezetésekkel egy egy jó megoldás elfogadtatásáért……lehet majd hagyni kell őket bomolni néhány kört….

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Ezzel kb. egyetértek. Kérdés, hogy egy ilyen provokatív cím nélkül is ugyanennyire elgondolkodtál-e volna a jelenségen.

    A tanácsadói felelősség is hatalmas (ugyanakkora, mint a belső IT-é). De egy tanácsadó az IT-nak is tud segíteni az átalakulásban.

    Annyit had áruljak el, hogy házon belül mi is ott tartunk, hogy magunkban tudatosítjuk a jelenséget, és készülünk a környezetünk változásaira és saját magunk megváltoztatására. Tudatosan. Nincs nálunk a bölcsek köve, de vannak sikereink ezen a téren, elképzeléseink és eszközeink, ami javítja a megfelelést az új kihívásokra: ügyfél üzleti oldalon, ügyfél IT oldalon és persze nálunk házon belül is. Itt tartunk ma…

    [Válaszolok]

  4. A felhőt ki tervezi építi üzemelteti? A pék ? Én azt hittem az informatikus!

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    A felhőt informatikus tervezi és üzemeltetheti. Összességében sokkal kevesebb, mint ma a ceges rendszereket. És remélhetően még azoknál is felkészültebbek. Ézért lehet gazdaságos választás a felhő.

    Csak ez a cégeknél dolgozó informatikus számára ettől még egy merengést tesz szükségessé saját múltján…

    [Válaszolok]

    warezyan

    Miröl is akar szólni ez a cikk?
    Véletlenül nem arról kedves Balázs, hogy milyen jó lenne ha a cégek a belső IT szakembereket mellőzve, felkérnének független tanácsadó cégeket IT tanácsadásra-folyamatoptimailzálásra, mint pédául az Abesse Zrt??
    Nyomjunk ki a netre ehhez hasonló “szakértéseket” pár olvasott fórumon pl:HVG hátha egykét cégvezető elgondolkodik…Lesz itt ügyfél annyi mint a tenger….
    Nem mondom hogy nem kell elgondolkodni a leírtakon de azért szerencsére a világ nem így működik. A felhőszolgáltatásokról is majd meglátjuk hogy miként futnak be….mert azért a céges adatok felhőbe helyezéséhez sok bizalom kell……meg a mai felhasználók “egygombos” alkalmazásait is el kell készítenie valakinek….másnem az informatikusnak vagy hívjuk szoftverfejlesztőnek……hisz a beteg sem gyártyja le a gyógyszert ahhoz vegyész kell……

    [Válaszolok]

    Sir Jannus

    Kedves Warezyan!

    Kiválló érzékkel rátapintottottál a cikk lényegére – ez itt egy gerilla marketing :)
    Rónai Balázs az Abesse Zrt. vezérigazgatója ír egy “szakmai cikket, – ezekben az ügyfélhiányos időkben arról, hogy – a belső szakik kora leáldozott, de itt a megoldás a külsős tanácsadó “Rónai Balázs és az Abesse Zrt.” :).
    Nos szerintem a cikk szakmaiságát a továbbiakba ne vitassuk – adjuk át a terepet a reklám szakembereknek :) HAJRÁ ! :) Remélhetőleg, még néhány szakmai folyóirat is felkapja még a témét és kész a sikersztori :)

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Igazából én a hír hozója vagyok. Mindenki használja úgy, ahogy jónak érzi.
    A változás létezik akkor is, ha a cím túlzó.

    Itt van a Gartner ide kapcsolódó előrejelzése ezzel kapcsolatban:
    2015-re (3 év múlva) a cégek 25%-ban az IT és az üzlet közös stratégiai irányítása egy eddig nem létező szerepkörbe (CDO – Chief Digital Officer) kerül. Ez rímel saját tapasztalatommal is.

    Részletek itt: http://techcorner.hu/cio/ez-a-nexus-evekre-meghatarozza-a-koltsegveteseket.html

    [Válaszolok]

    netuddki

    Kedves Balázs,

    Elmondhatom magamról én is mint 15 éve dolgozok az informatikában. Az informatikában nem lehet semmit megmondani hogy mi lesz 3 év múlva… Többen megpróbálták már de eddig nem soknak sikerült előre jelezni a trendeket. Pár példa: a 2000 évek elején temeették már a PC-ket és azóta is 2-3 évente ezt teszik, az alma kijelentette , hogy nincs létjogosultsága a 7″ taboknak és érdekes kiadta az ipad minit…. és így tovább. Ekkora bőd cikket már rég láttam….
    A tanácsadó cégekben szerinted kik fognak dolgozni? A felhőt ki fogja üzemeltetni, fejleszteni, karbantartani? És szerinted mennyibe fog az kerülni egy cégnek ha nem alkalmaz informatikust és minden csip-csup üggyel a tanácsadó céghez fognak rohanni a végfelhasználók?
    A vállalkozásban ki fogja átnézni az Abesse Zrt ajánlatát ha nem lesz informatikus a cégnél?
    2 villamosmérnök összedugja a fejét és megmondja a frankót… Gratulálok.

    Rónai Balázs

    Kedves Netuddki!

    A jövő jóslásról annyit, hogy attól mert a nyúl változtatja a helyét, a kutya még képes folyamatosan a nyúl felé futni, és el is kapni azt.

    A cégeknél olyan informatikusok lesznek, akik ma még kevesebben vannak, akik direkt hatást képesek gyakorolni a cég működésére. Ennyi.

    A saját kollégáim is ilyen szakemberek, és ügyfeleink is ezért dolgoznak velünk.

  5. Annyit azért tudjál, hogy baromira lehúztad a cikkeddel az informatikus szakmát. Konkrétumokat nem is emlitve csak sugalmaztál bizonyos számodra igaznak vélt dolgokat.

    Idézem a cikket: “A céges IT-ra akkor van szükség, ha érdemi hozzáadott értéke van a vállalat működéséhez.”

    Ezzel a mondattal feltaláltad a tojást….szerinted eddig miért tartottak IT szakembereket a két szép szemükért..????

    Újabb idézet: “……nem tolerálják a körülményes szolgáltatásokat.”
    Vagyis a szakma ma körülményes…..Szép burkolt vélemény….

    Nem is boncolgatom tovább, mert nem ér annyit. Látszik hogy Tanácsadó írta.

    Van egy stori amikor a legeltető parasztbácsihoz odamegy egy Tanácsadó és azt mondja: Bácsikám ha megmondom magának mennyi birka van a mezőn akkor ad nekem ezer forintot. Erre a bácsi: Megőrültél fiam miért fizessek azért amit úgyis tudok….:)

    Elmondom a jövőt: A Tanácsadóknak lassan leáldozik. Lassan rájönnek a cégvezetők hogy semmihez nem értenek, méregdrágán….

    Bocs, de ez a véleményem…..azért remélem nincs harag

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    Elmondok én is egy történetet:

    Ha a békát forró vízbe teszed, akkor kiugrik (megpróbál). Ha hideg vízbe, és lassan melegíted, akkor nem törődik ezzel. Lassan megfő, de nem változtat a helyzetén.

    Ne hidd el nekem, hogy van egy ilyen trend, ha nem akarod. A trendek már csak olyanok, hogy veled, vagy nélküled, de megszabják a jövő irányát. Ezért trendek. Persze ez egy előre vetítés, projekció, ami a ma jeleiből von le következtetést a jövőre. Aztán, ha így van, akkor eltalálta a tendet, ha nem, akkor esetleg csak divat volt, amit láttunk.

    Abban biztos vagyok, hogy azok, akiknél a pénz van egyszerűbbnek, gyorsabbnak, nagyobb hatásúnak akarják látni az IT-t. Ha a belső IT ezt a fokozódó nyomást ki tudja elégíteni, akkor annyi történik, hogy megváltozik az IT működése, kompetenciái. Ha nem, akkor a döntéshozók új lehetőséget keresnek kielégítetlen vágyaikra, immár a cégen kívül is. De cégen kívül sem azt keresik, ami eddig is a tipikus volt, hanem ennél többet.

    Persze ezek a döntéshozók meghallgatnak érveket, magyarázatokat és magyarázkodásokat is, azonban amit mégis csak akarnak az az eredmény: a fény és nem a gyertya.

    Ha a cikkemben olynt találtál, ami beleérthető, de nem mondam, akkor azért nem szeretnék magyarázkodni (mint a nevezett szakma képviselője sem).

    Serintem jó teszt, ha odamész a saját cégednél a vezérigazgatóhoz, kereskedelmi és hr igazgatóhoz, és felteszed neki a kérdést, hogy ő meg tudja-e fogalmazni, 1) Mit ad az IT ma hozzá a céghez? 2) Mit kellene hozzáadnia? Mi az, mit titokban szeretne látni az IT részéről? 3) ha van eltérés, nyomasztó-e annyira, hogy a céges IT-n kívül is szétnézzen megoldásért, akár az IT bevonása nélkül is?

    Ha megvan, kíváncsi vagyok a válaszra!

    [Válaszolok]

  6. Sziasztok!
    Jó kis vita kerekedett :)

    Előre bocsátom a mai napig még nem voltam Tanácsadó, mindig is mint megrendelő CIO vettem részt egy-egy témában, üzleti kapcsolatban. Az Abesse-től eddig még nem rendeltem semmilyen szolgáltatást, és ennek csak annyi gyakorlati magyarázata van, hogy nem voltak szerencsések (számukra) a csillagállások. De a lényegre térve ….

    A cikkben felvázolt informatikus, az a hivatkozott Gartner tanulmányok szerint jellemzően egy konkrét informatikusról szól, mégpedig a CIO-ról. Neki van elsősorban félni valója. De kitől is? Egy másik Gartner anyagban szépen meg is fogalmazzák: http://techcorner.hu/cio/kis-fonokhatarozo-ceo-cxo-cio-stb.html
    Nos e cikk szerint a valódi fenyegetés a CIO részére a CMO-tól, azaz a főMarketingestől érkezik. Ha a jósolt CDO szerep megvalósul és nem a CIO-ból lesz ez a szereplő, hanem az Értékesítési oldal ragadja magához ezt a szerepet, akkor hiába érvelünk a szakemberek szükségességéről, akkor egy “nem” szakember fogja megmondani a vállalatnál, hogy milyen irányba kell menni. És ha ehhez nem lesz partner az informatika, akkor előbb lecserélik a CIO-t, majd utána szükség szerint a többi “akadályozó tényezőt”. És most nem azt mondom, – mint ahogy Balázs vitaindító cikke is fogalmaz – hogy nincs szükség informatikusra, hanem nem szükségszerűen belső informatikusok fogják megoldani a feladatokat.

    Ha a rosszabb forgatókönyv jön be, akkor nem nehéz elképzelni, hogy a marketingesek(értékesítők), akik egyébként is tech.fanok/geek-ek/abszolút elsők az új eszközök használatában (amelyik nem ilyen, annál kérdés, hogy jól csinálja-e, amit csinál) hogyan fog gondolkodni, dönteni. És bizony ő fogja megmondani a CEO-nak, hogy milyen informatika legyen és kitől vegyék igénybe. Nem konkrét architektúratervvel állnak elő, vagy hogy milyen szervert kell venni, ezeket az igazi szakembereknek. Nekik a cél lesz fontos, a szakember csak egy tényező a többi között. És ebben a helyzetben sajnos nem biztos, hogy értékelni fogják a szakemberek tudását, akár informatikai, akár vállalatismeretei tudásról van szó.

    Összefoglalva: a CIO-nak van félni valója (először), de nem árt a beosztottainak sem figyelni.

    Üdv.

    [Válaszolok]

  7. OFFal kezdem: sajnálom, de nem tudok elmenni a dolog mellett, hogy a cikk szerzője mondatonként csökkenti az informatikus létjogosultságát, de elfelejti publikáció előtt egy Word-be bedobni a szövegét, hogy a helyesírási hibáktól megszabaduljon.

    ON:
    Saját környezetemben tapasztalom, hogy a Cloudra nem ritkán félelemmel gondolnak az emberek: “Rábízzam egy külső cégre a vállalati adataimat?”. Szakmailag is megalapozott, de egy laikus is észreveszi, mi történik, ha van egy elégedetlen vagy inkompetens alkalmazott az internetes számlázóprogram üzemeltetőjénél.
    Egyébként a cégek hány százaléka engedheti meg, hogy minden adata a felhőben legyen? (figyelembe véve mondjuk az adatmennyiséget, az adatok érzékenységét, stb.)

    A felhasználók nem IT szakemberek, sosem válnak azzá (megfelelő képesítés nélkül) – ez egy szakma, észre kellene venni. Attól, hogy sufniban összerak a cégének egy ügyvitelt támogató gányolmányt Access-ben, egyáltalán nem jelenti, hogy ő most ért a szakmához – sőt, sok esetben inkább az ellentéte derül ki.

    Továbbmennék, vannak olyan felhasználók, akiknél az alapismeretek sincsenek meg ahhoz, hogy támogatni tudják a vezetőjük döntéseit (Word, Excel, csak, hogy a triviálisabbakat említsem). Ez alapján gondoljunk csak bele, hogy mit kezdene ez a cég egy informatikus nélkül. Külső tanácsadó majd segít? Ugyan már, jobb helyeken maga az informatikus sem fér hozzá kritikus céges adatokhoz.
    Meg merném kockáztatni, hogy ha bármely, nem IT-s cégben minden feladatkört olyan ember látna el, akinek második szakmája az informatika, 100%-kal jobban működne a cég – pl. nem akadna el olyanon, hogy hogyan tud PDF-ből JPG-t csinálni, vagy A3-as méretre nyomtatni, stb.

    Egyébként egy általam nálad sokkal nagyobbra tartott tanácsadótól azt tanultam meg, hogy a céges IT-nek van leginkább rálátása az üzletre, ellentétben egy külső tanácsadóval.

    A cikkben említett analógiák sarkítottak, részigazságokra alapoznak, a példák semmire sem jók (nagymamád mire használja a tabletet? vállalati kimutatások értelmezésére?).

    Illetve ellentmondasz önmagadnak is: azt írod a cikkben és a kommentekben is, hogy jobb alkalmazásokra van szükség. Biztos rosszul közelítem meg, de ezt nem azt jelenti, hogy ezáltal jobb szoftverfejlesztőkre van szükség? És az kiből lesz, abból, aki Accessben tákol össze valamit, vagy abból, aki évek óta ezt csinálja?

    [Válaszolok]

    Rónai Balázs

    1. A cikk nem az informatikusok létjogosultságát csökkenti, hanem leírja, hogy miért romlik a megítélésünk, és mire van igény az helyett, amit ma nyújtunk.

    2. A cloud elfogadottságával kapcsolatban éppen tegnap adtam le egy bejegyzést az IT Business-ben. Publicisztika rovat. Gondolom pár napon belül ott lesz.

    3. Cloud és security + safety kérdésben: a biztonságra hivatkozás egy része valós probléma. A másik része a szakma figyelemelterelése azok részéről, akik nem értették meg a felhő miről szól, és hogy ez ÜZLETILEG miért számít. Amúgy a felhőnek pont ez az egyik előnye a helyi IT rendszerekhez képest: ld 11. pint itt: http://it-tanacsado.hu/11-es-1-ok-felho-informatikara/

    4. A PDF-ből JPG példa arra jó példa, amikor az IT a probléma része és nem a megoldásé. Hol ad ez hozzá egy cég profitjához? Ha megoldom, akkor se. Pont ezen kellene túllépni. (Azért, mert nem mindig lehet, még ez az igény. Ha nem hiszed, beszélgess egy üzleti vezetővel erről.)

    5. A céges IT hagyományosan valóban jól rálát az üzletre. Ennek egyik oka, hogy az analitikus gondolkodású emberek aránya még mindig nagyobb itt, mint máshol. Meg amúgy sem tudja kikerülni. DE az elvárás ma már nem (csak) ez. Ma az az elvárás, hogy ezt a rálátást ki is használja az IT (pont erről szól a cikk). Magyarán ezek alapján legyen ÉREZHETŐ HATÁSA annak, amit csinál. Ha ez nincs meg, arra mondják a fociba, hogy “meddő mezőnyfölény”.

    6. A cél érdekében nem jobb fejlesztőkre, hanem másfajta informatikusokra van szükség ahhoz, hogy az alkalmazások, megoldások hozzák az igényelt ÉRDEMI HATÁST. Ezt nem kell nekem elhinned, de azért jobb ha figyelsz, mert egy olyan szakmában vagy, ahol 3 év egy technológia életciklusa, és 3-6 havonat jelenik meg valami nagyon új. Ráadásul ezen felül még csak nem is tiszta műszaki tudomány: http://it-tanacsado.hu/az-it-human-tudomany/ Ehhez jön hozzá még a szükséges szervezési, menedzsment és üzleti ismeret is. Megbecsült ember akkor leszel informatikusként, ha az alábbiak közül legalább az egyik teljesül:
    – zseniálisan jó vagy műszaki téren (a nagyon jó itt lehet, hogy kevés)
    – az átlagnál kicsit jobb vagy ember- és üzletismeretben

    [Válaszolok]

    bpelhos

    Egy hónap eltelt, de ide kívánkozik még egy komment:
    http://www.profession.hu/hu/allas/controlling-bi-architecture-expert-telenor-magyarorszag-zrt-487081/
    Ha már nem lenne aktív a link, akkor a lényeg: A pénzügyi osztály keres BI architektúra szakértőt. Nem is “csak” egy BI fejlesztőt, hanem egyből architektet.
    Tehát fontosabb nekik az, hogy pénzügyi környezetbe, pénzügyi felügyelet alá kerüljön a munkatárs, mint, hogy IT osztály biztosítson neki egy projekt erejéig egy általános BI szakértőt.
    És vajon mi lesz a munkatárs kiválasztásának a szempontjai, amit a pénzügyi vezető bonyolít le? Az SQL tudás? A 15 féle adatmodellező eszköz ismerete?

    [Válaszolok]

    kissjozsef

    Ez nem feltétlen jelent új trendet. Ilyen álláshírdetést már 5-10 éve is simán lehetett találni nagybankokban is.

    Ezzel együtt a cikk nagyon jó beszélgetést és együttgondolkodást generált.

    Amit én látok:
    – Tanácsadókból belső informatikusok lesznek (pl. mert sok ügyfél leépíti a könyebben elbocsátható külsős tanácsadókat a válság miatt) és ügyféloldali informatikusok átülnek tanácsadónak (pl. hogy kamatoztassák egy belső projekten megszerzett mgasabb szintű szakmai kompetenciájukat). Ezen szakemberek közt nem érdemes ilyen alapon különbséget tenni. Ahhoz, hogy akármelyik oldalon keresett szakember légy, demonstrált képességekre van szükség, vagy kapcsolatokra – ahogy eddig is… :P
    – Nem hiszem, hogy kevesebb inkább több informatikusra lesz szükség. Új terültetek fognak megnyílni – AppDevelopment, rendszerintegráció, BI, Big Data, stb.
    – Az még kérdés, hogy ezek ügyfél vagy külsős oldalon fognak-e ülni, de szereintem ez is lehet, hogy az idővel fog változni, akár az ár-apály… ;)

    [Válaszolok]

Hozzászólás