Stratégiai boszorkánykonyha, avagy mit csinál a Microsoft tulajdonképpen?

Kevin TurnerEgy átlag vállalat az IT kiadásainak 25%-át költi legalább Microsoft termékekre, szolgáltatásokra. Az vállalati innováció jelentős része kötődik az IT-hoz. Ha a kettőt összekötjük, akkor azt láthatjuk, hogy minden vállalat érintett abban, hogy merre megy a Microsoft, ha szereti ezt, ha nem.

Szerintem mindenki ismeri a menedzsment tanmesét a békáról, amit ha forró vízbe dobunk, akkor azonnal elkezd menekülni, és jó eséllyel kimászik a fazékból, de ha lassan melegítjük a vizet, akkor ezt nem veszi észre és megfő…

A történet tanulsága, hogy a változást mindig forradalminak, revolúciónak képzeljük, miközben az legtöbbször evolúciós, észrevétlenül, kis lépésben történik. És ezért észre se vesszük. (ld. még a “Máig harcoló japán alakulatok és az IT” blogbejegyzést.

Sokszor így van ez a vállalati stratégiákkal is. Hiába mondja el azt a menedzsment, a munkatársak sokszor nem értik, mit jelent ez az ő számukra. A dolog akkor lesz még érdekesebb, ha a cég indirekt módon (chanelben) van jelen a piacon, és van mondjuk 700 000 partnere, mint a Microsoftnak.

Ez azért jutott eszembe, mert a héten kint voltam Houstonban, a Microsoft éves partner konferenciáján, és itt a MS tulajdonképpen elmondta, hogy mit fog csinálni a következő néhány évben. Hogy mi készteti erre, és hogy mi lesz ennek a következménye. A legfontosabb előadások követhetőek voltak a neten is. De nem vagyok benne, hogy akár a jelenlévők nagy része értené, hogy mi fog történni. Vagy ha érti is, ennek megfelelően cselekedne.

Devices & Services.

Ez van a zászlóra tűzve. A Microsoft nem szoftvergyártóként, hanem eszköz és szolgáltatás vállalatként képzeli el a jövőjét. De miért, és mit jelent ez? Most akkor a Microsoft fogja a telefonokat, meg a tableteket is gyártani? Szerintem a dolog ennél izgalmasabb…

A Microsoft jelenleg a PC (és notebook, és ultrabook) korszak császára. Övé a piac 90-95%-a. 1,5 milliárd ember asztalán van ott nap, mint nap a terméke, és a Windows és az Office bevételek viszik a hátukon a céget. Persze jelentős bevételei vannak más termékekből is a vállalati és a fogyasztói piacon is, de azok a termékek igazából a Windows + Office eladás fenntartását, erősítését szolgálják. (Nagyon leegyszerűsítve.) Ez a PC piac most olyan éves 350 milliós eladás körül stagnál, és fog stagnálni a következő években. DE

Ehhez képest a tablet és a telefon piac, a játékkonzolok, okos tévék piaca szépen nő. Mit szépen, brutálisan. Ezen a piacon 7-8x annyi eszköz talál gazdára, mint PC. Ezzel kapcsolatban két alap kérdés merül fel, amire két, elsőre eltérőnek tűnő stratégiai választ ad a Microsoft (értelmezésem szerint):

  • Lesz-e ezken az eszközökön Windows?
  • Lesz-e ezekn az eszközökön Office?

Az első kérdésre az a válasz, hogy talán, vagy minél inkább igen. A másodikra pedig egy határozott igen.

Mit látok formálódni?

  • 3 éven belül a devices piac és a PC piac együtt egy éves 3 000 000 000 eszközös piac lesz, aminek csak 15%-a lesz a PC piac.
  • Ehhez van a Microsoftnak ma 1,5 milliárd Office (és windows felhasználója), amiből kiindulhat.
  • A device-ok nagy része ma nem Windowson fut, DE nincs is rá komolyan vehető Office.
  • Első lépésként el kell érni, hogy legyen rá Office. Ezt a Microsoft meg is lépte. Office 365 Home Premium előfizetéssel elérhető Androidról és iOS-ről is. Ezért lényeges az Office 365 értékesítés. Ezért fontos a Services.
  • Eközben el kell kezdeni azon dolgozni, hogy legyen egy olyan device operációs rendszer is, ami egyrészt szerethető (cool), másrészt olyat is tud, amit a többi nem (nem csak saját célra, hanem cégesre is elsőrendű). Ez is megvan, a Windows Phone 8-al, és a Windows RT-vel, Windows 8-al.
  • Ezekkel az operációs rendszerekkel meg lehet keresni a gyártókat. Akik közül csak az Apple és a Samsung nyereséges. Upsz, ilyen rövid idő alatt? A PC-n is a hardver businessből tűnt el a pénz legelőször… Ha ezt jól csinálja a Microsoft, akkor az Office mellett a Windows is sikeres lehet a deviceokon. Márpedig itt érdemes látni néhány jelet:
    • A Mobil szolgáltatók nem keresnek az iPhone-on. Pedig ők a csatorna a felhasználókhoz. Nem túlmotiváltak, hogy azt reklámozzák. Ahogy eltűnik ennek a bája, megszűnik az iPhone coolsága, az iOS beelőzhető. (Magyarországon már most több Windows Phone fogy, mint iPhone! A legnagyobb orosz mobilszolgáltató most vezette ki az iPhone-t a kínálatából, és ettől nem vár viszaesést… Közben az Apple kiesett a 10 legerősebb brand listájáról…) A prémium szegmensben a legtöbb gyártónak nagyon jó WP alapú telefonjai vannak.
    • A Windows Phone egyelőre nincs jelen a prémium szegmens alatt, különösen nem a tömegeknél, ahol az olcsó Android uralkodik. De ide is jön a MS ajánlat. Hamarosan…
    • A Windows Phone az egyetlen eszköz, amely a céges szempontoknak (biztonság, menedzselhetőség, …) is megfelel. (Az Androidok 99%-a felett lehet egy internetről elérhető scripttel átvenni az irányítás, emeltdíjas hívást kezdeményezni, vagy bekapcsolni a kameráját, mikrofonját…)
  • Ki kell vinni az eszközökre a vállalati alkalmazásokat is. Mondjuk felhőn keresztül akár. Főleg olyan területeken, ahol eleve mobilak a felhasználók. Ilyen a CRM funkcionalitás. Ez is érkezik minden OS-re.
  • Ezen kívül tegyünk valamit a Microsoft, mint brand nevének Lovemarkká tételéért. Ez teremt elköteleződést amellett, hogy foglalkozzunk az MS ajánlataival. Nyissunk további MS store-okat, nőjön fel minél több gyerek Xbox játékokon, beszéljünk azokról az élethelyzetekről, ahol a Skype szétszakított családokat hoz össze, ahogy a Windows életünk boldog pillanataiban megjelenik.
  • Nyerjünk meg a változáshoz 700 000 partnert világszerte. (Adjunk nekik 99$-ért Surface RT-t minden nagykonferencián, hogy a vezetők is találkozzanak vele, ne csak az iPaddal.)
  • Ha ez is megvan, akkor olyan érvrendszer van a MS kezében, amit nehéz semmibe venni.
  • Ha megvan az első 15%, az early adapterek, akkor már csak idő kérdése, és a dolog elindul.

 

Én ezt vélem látni. A stratégia működőképes. A végrehajtás pedig eldönt mindent.

A végrehajtáshoz persze olyan emberek kellenek, akik osztják a jövőképet. Ez pedig jelentős menedzsment áldozatokkal, és szervezeti átalakításokkal jár. Ami már elkezdődött és amit már szintén belengettek. (Update, miután ezt megírtam jelentette be, Strve Ballmer, hogy összevonják a Windows-ért és az eszközékért /telefon, Xbox/ felelős divíziókat. Az összevont divízió vezetője pedig az eddigi device részleg feje.)

Ahogy az elején írtam, ez a változás minden céget érint. A tiedet is. Akár sikeres lesz, akár nem..

Comments

comments

Stratégiai boszorkánykonyha, avagy mit csinál a Microsoft tulajdonképpen?” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.