Surface Tablet: betekintés a stratégiába

Steve Ballmer és a Surface TabletElőző bejegyzésben írtam a Microsoft új tabletjéről, és arról hogy mi a hardver, és hogy illeszkedik be a sorba.

Ebben az írásban egy kicsit a mögöttes stratégiába próbálok meg betekinteni (vagy belelátni dolgokat, ezt ítéld meg Te!).

A bejelentés ugyanis csak látszólag szól a hardverről, valójában valami teljesen másról szól…

 

 

A Microsoft nem hardver gyártó, DE

A Microsoft egy szoftver platform gyártó cég és nem egy hardver gyártó, ezért a Surface Tabletra sem érdemes úgy tekinteni, mint egy hardverre.

Hogy miért nem, azt Steve Ballmer, a cég vezére éppen a bejelentéskor tartott beszédében világította meg egy példával:

Az első Microsoft egérA Microsoft első saját hardvere, egy két gombos egér volt. Erre akkoriban azért volt szükség, mert nem volt egér. Viszont volt az első Windows, aminek a használatához szükség volt az egérre. Csináltak hát egyet, mert ez kellett ahhoz, hogy húzza fel a Windowst. Ez akkor annyira újdonság volt, hogy a szori szerint az első szállítmányuk hetekig állt a kanadai határon, mert a vámosok nem tudták eldönteni, hogy élő egerek lehetnek-e a csomagokban, vagy sem. 😆

Aki emlékszik arra a Bill Gates kijelentésre, hogy “640 KB memória mindenkinek elég kell, hogy legyen”, az az is tudja, hogy ez milyen hamar veszítette érvényét. A hardver gyártók ugyanis átlépték a határt, amit hamarosan követett a szoftver is.

Hardver és szoftver kéz a kézben jár

Hardver és szoftver kéz a kézben jár. A hardver húzza maga után a szoftvert, a szoftver tólja maga előtt a hardvert.

Igazából ez az Apple sikerének a titka is. Náluk éppen összeért a hardver és a szoftver, ez okozta az iPod, iPhone, iPad bummot náluk, amiben benne ülnek. (Na jó, ezt a bummot ők is csinálták) Mint iPad használó azt mondom, hogy az iPad-ban a hardver a zseniális a fogásával, dizájnjával, könnyűségével, kijelzőjével, a hosszú üzemidejével, mágneses borítójával, … Ez viszi a terméket. (Hogy mi hiányzik belőle azt leírtam az előző cikkben.)

A Microsoft igazából ott, és akkor szállt be a hardver üzletbe, amikor az magától nem húzta maga után a szoftvert, azaz azt a platformot, amit ő lényegében csinált:

  • Amikor nem volt egér, vagy később, amikor nem volt eléggé jól megtervezett egér.
  • Amikor nem volt Windows alapú játékkonzol és ezért a PlayStation és a Nintendó elkezdte elvenni a játékidőt a PC (és Windows) alapú játékoktól. (Így lett az XBox, majd az Xbox 360 és a Kinect. )
  • Amikor nem volt egy olcsó videókonferencia rendszer. (Így lett a RoundTable)

Microsoft RoundtableSokszor ezek a hardver fejlesztések azt a célt szolgálták a Microsoftnál, hogy mutassanak egy példát arra, hogy ilyet is lehet. Az sem példa nélküli, hogy a hardvert később mindenestől átadták egy olyan gyártónak, akinek az jobban a profiljába vág (pl. a RoundTable így került a Policomhoz.)

Ha ezt vesszük alapul, akkor a Surface Tablet sem más, mint egy minta a hardver gyártóknak: “Látjátok fiúk? Egy ilyen, vagy egy ennél is jobb hardvert kellene összeraknotok, és akkor mindketten örülünk…”

A Suface Tablet bejelentést követő hardver gyártóktól érkező reakciókból is látszik, hogy erre az iránymutatásra itt és most szükség volt. A termékfejlesztésből ők most ugyanis kimaradtak, és a bejelentés előtti nap, vagy egyesek aznap értesültek az új termékről. Ezen volt, aki meg is sértődött, míg mások azt mondták, hogy inspirálólag hat rájuk, hogy ennél is jobbat csináljanak.

Mi számít a hardvernél ma?

A PC, Notebook, tablet, mobiltelefon nem egyszerűen egy munkaeszköz, hanem valódi személyes tárgyá válik. (Milyen érdekes, hogy a PC, azaz a personal computer eredeti jelentése pont ez…) Olyan személyes tárgyá, mint a nőknek a táska, vagy a férfiaknak az autójuk. Van ugyan egy alap funkciója, de van feléjük egy extra kötődése is a tulajdonosnak.

Ezt a kötődést egyrészről a hordozhatóság teremtette meg. (Magammal tudom vinni, tehát az enyém.) Másik oldalról pedig a design a felelős ezért. (Mások is látják, tehát részben azonosítanak vele.)

A hordozhatóság miatt lehet nálam az eszköz, a design miatt lehet szeretni, azonosulni vele.

A designnál ezért nő az olyan részletek jelentősége, mint:

  • Használati idő egy töltéssel.
  • Kijelző olvashatósága (pl. napon) és strapabírása.
  • A mágneses töltő csatlakozó a Mac-eknél.
  • A mágneses fedő az iPad-nál.
  • Az egész tablet tapintása.
  • A Surface Tablet magnézium háza.
  • A Surface billentyűzetének színválasztéka.
  • A Surface kitámasztójának csukódásakor hallható hang. (A cél az volt, hogy ez olyan legyen, mint egy felső kategóriás autó ajtajának csukódása. 😆 )
  • Hogy a styrus közelítésekor a kéz érintését ne vegye figyelembe a Surface.
  • Hogy a Touch Cover kihajtásakor a billentyűzetről jövő imputokat ne vegye figyelembe a gép.
  • Hogy a Touch Cover billentyűzet az alaphelyezetben lévő kezet (amikor az ASDF-en vannak alaphelyzetben az újjak) ne vegye figyelembe leütésként a Surface.

Ezek mind apró finomságok, amik viszont szerethetővé teszik az eszközt.

Mi a hardver stratégia?

Táblagép történelem
Lehet, hogy szégyen más ötleteit továbbgondolni, de hasznos

A Microsoft – szerintem – nem csinált mást, mint megmutatta a piacnak, hogy milyen tableteket szeretne látni a Windows 8 alatt. Ha nem ez lett volna a szándéka, akkor nem tették volna azt hozzá, hogy a Surface Tablet csak 25 Microsoft Store-ban és online rendelésre lesz elérhető az egész világon, más hálózatokban nem.

A Microsoft nem a Surface Tablet gépen fog keresni, ez a termék talán nem is fog elterjedni, a többi gyártó megérti a példát, és legalább ilyen minőségű hardverekkel rukkol elő. A Microsoft továbbra is a szoftver platform bizniszben van.

Ez nekünk, fogyasztóknak jó, mert a Windows 8-at támogató hardverek tucatjai jelenhetnek meg a piacon, értünk versenyezve.

Mik a stratégia egyéb részei?

Egyrész azt gondolom, ennek minden részletét nem kötik egyelőre az orrunkra.

Másrészt ennek egyes elemei azért elég jól kirajzolódnak:

  • “A Tablet is csak egy PC.” Az Apple következetesen a PC utáni korszakról beszél. Azzal, hogy a Microsoft a PC-s operációs rendszerét hozta be a tabletra, és igyekszik bebizonyítani, hogy a tablet azért mégis a PC-hez van közelebb, mint a mobiltelefonhoz. (Az apple tabletjén a mobiltelefonos operációs rendszer fut, a Microsoft tabletjén a PC-s…)
  • “Partneri kör.” A Microsoft bevételeinek 95%-át partnereken keresztül realizálja. Ez nem csak értékesítési csatornákat jelent, hanem elsősorban fejlesztőket. Az AppStore-ban vitathatatlanul rengeteg alkalmazás érhető el, viszont a Windows-on még több. (Ráadásul “értelmesebb” alkalmazások, mint a 125. zseblámpa, vagy kvíz alkalmazás.) A “tablet is csak egy PC” megközelítéssel egy nagyon nagy feljlesztői bázist is kap az MS. (A partnerek pedig egy globális piachoz hozzáférést.)
  • “Szórakoztató eszköz.”A Microsoftté az jelenleg legjobb játékkonzol (XBox + Kinect) és ennek online közössége is. A Surface tablet kiszolgálja ugyanezt a játszó közösséget is, és ők kapnak “még egy eszközt”, ha utazás közben is játszani akarnának.
  • “Vállalati eszköz IS.” Az Apple oldaláról egy (több) nyilvános alkalmazás és multimédia webshop (Store) létezik. A Microsoft a központi bolt mellé lehetővé teszik céges boltok kialakítását is. Ezzel elérhetővé válnak egy cég munkatársai számára a cég számára fejlesztett (egyedi) alkalmazások is úgy, hogy azt a vállalati IT tudja menedzselni.

 

A csata még korántsem dőlt ez. Ahogy látni lehet, nem is egy fronton zajlik. Vannak győztes és vesztes csaták minden oldalon.

Bármi lesz is a kimenetele, nekünk felhasználóknak és nekünk cégeknek ez jó!

Comments

comments

Surface Tablet: betekintés a stratégiába” bejegyzéshez ozzászólás

  1. mellékszál:
    MS hardvertörténethez csak lábjegyzetként, de érdemes felírni még:
    – legendásan jó minőségű és innovatív billentyűzetek
    – kiegészítők (játékvezérlők, audiovizuális cuccok stb.)
    – és bár ezt ma már kevesen tudják, de a MS egy kiváló 3 utas hangrendszert is gyártott, a Philipsszel karöltve, a MS Digital SoundSystem 80-at, ami még ma is szó szerint nagyot tud szólni 🙂
    (további terveik is voltak ezen a vonalon, de aztán sajnos az egész termékcsaládot megszüntették – a MS PhotoDraw 2000 v2 megszüntetése mellett ez is fájó veszteség)

    [Válaszolok]

  2. Jajj, Microsofték mindig több évre előre néznek, lássuk be :). Egyszerű probléma, de nagy + megoldás. Ugye. De most már tényleg dolgozom inkább. (Franc essen bele abba a multiba. Miért nem buták??? Akkor könnyebb lenne az élet ;)…..)

    [Válaszolok]

  3. Jó cikk, gratulálok. Ami különösen tetszik, hogy a cikkből kiolvasható: mégha gyárt is PC-t a Microsoft, nem ugyanaz a megközelítése, mint az Apple-é Az Apple esetén ők, és csak ők “gyártják” az Apple élményt. A Microsoft abban hisz, hogy lehet más élményt is gyártani, amelyhez a Microsoft gyártja az alapokat. Persze a Microsoft készít egy faltól-falig megoldást, de ez nem jelenti, hogy mások ne lehetnének jelen ebben az ökoszisztémában. Lásd pl. Skype – teljes lesz a telefonintegráció, de nem tilos másnak ugyanilyet, vagy jobbat készíteni.

    [Válaszolok]

  4. egyéként érdekes ez a mostani jelenség, mert van benne egy kis retro(grád) jelleg: az őskori bivaly monolitikus IT cégekre (IBM, HP, Apple, Sun, SGI stb.) volt jellemző a vertikális portfolió, azaz a saját számítógépeikhez saját szoftverrendszereket is gyártottak, és még mellette mindenféle más hardver perifériát is. A 90-es években ezek a cégek sorra feladták ezt a régimódi struktúrát, kivéve az Apple-t, ami makacsul, fossziliaként kitart mellette ma is.
    A MS még az ősidőkben sem volt ilyen, és fura fintora a trendeknek és harcoknak, hogy most kénytelen részlegesen ehhez a modellhez visszanyúlni – de azért azt jó lenne remélni, hogy a kerék nem visszafelé forog.
    Remélhetőleg az MS nem fogja a Surface termékekkel elkövetni azt a hibát, mint az Apple a 90-es években csinált, hogy sorra dobta piacra az átgondolatlan modelleket.

    [Válaszolok]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.