A nagy elemző cégek ilyenkor, év vége felé előveszik a tarot kártyát, a tealeveleket, vagy éppen ólmot öntenek és megpróbálják megjósolni, hogy alakul egy-egy ágazat jövője.
A módszer persze nem pont így néz ki, ennél sokkal szofisztikáltabb felmérések, elemzések alapján készülnek ezek a tanulmányok, ezért a fenti módszereknél jobb a találati arány is. Mint ahogy a meteorológia is jobban működik az időjóslásnál. Legalábbis a tegnapi időjárást illetően…
Nézzük mit jósol a Gartner 2011-re a “stratégiai technológiák” tekintetében, és hogy lehet ezeket a jóslatokat értelmezni nekünk itt Magyarországon.
A 10 stratégiai technológia a Gartner szerint 2011-ben*:
- Cloud Computing | Számítási felhő.
Ide érti az elemző a felhő teljes spektrumát, a nyitott, publikus cloudtól a privát felhőig.
Egyrészt újabb és újabb szolgáltatások fognak megjelenni a neten, másrészt a szállítók számos olyan megoldást kínálnak majd, amelyekből a nagyobb cégek megépíthetik saját magán felhő szolgáltatásaikat. (Előbbihez tartozik az Office 365, utóbbihoz pedig a Windows Azure Platform Appliance.)
A vendorok hardvert, szoftvert, know-how-t és egyéb szolgáltatásokat fognak csomagban kínálni.
Az vélelmezhető, hogy a nagyobb cégek sourcing csapatai 2012-re már tudatosan fogják vizsgálni azt, hogy mikor, milyen szolgáltatásokat szerzzenek be a felhőből az ideiglenes igények megoldására. - Mobil alkalmazások
Az elemző az okos telefonok és tablet eszközök további elterjedésével számol. Azzal, hogy ezek ott lesznek a felhasználók kezében, növekszik az igény az iránt, hogy a cégek ezeket az eszközöket is teljes értékű számítógépként kezeljék: alkalmazásokat fejlesszenek rájuk, kihasználják, hogy ezekben hely és sebesség információk is rendelkezésre állnak, stb. Magyarán az természetes igénnyé válik, hogy ezekre is alkalmazásokat fejlesszenek a cégek, ráadásul okosabbakat, mint amit egy böngészőből amúgy is el lehet érni. - Közösségi kommunikáció és együttműködés
A közösségi média használat néhány területet felvázol, ami lassan beszivárog a cégek mindennapjaiba is. Ezekre az igény az új munkavállalókkal együtt fog érkezni a cégbe. Amely cégek kihasználják ezen munkavállalók már meglévő képességeit arra, ahogy ők kommunikálnak, alkotnak ma is, azok lépéselőnyt szerezhetnek (vagy megmenekülhetnek a lépéshátránytól?). Ennek az alterületei:- Közösségi hálózatok.
Az olyan hálózatok, mint a Facebook, vagy a LinkedIn lehetővéteszik, hogy gyorsan találjunk szakértelmet és szakértőt adott kérdésekben. Ennek a cégen belüli kihasználása egyszerűsití azt, hogy megtaláljuk a megfelelő embert, aki tudhatja a választ adott problémára. - Közösségi együttműködés
Ide tartoznak az olyan technológiák, mint a wikik, blogok, azonnali üzenetküldők (instant messaging), online office, amelyek megkönnyítik a munkatársak közös munkáját. - Közösségi publikálás
Olyan technológiák, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyének által létrehozott tartalmak a közösség által létrehozott tartalmakká válljanak, mint a YouTube-on. - Közösségi visszajelzés
A létrehozott tartalmak tekintetében nagyon fontos, hogy azok minőségét, relevanciáját hogyan értékeljük. Ebben segítenek ha ezeket értékelni, “lájkolni” lehet házon belül is.
- Közösségi hálózatok.
- Videó
Ebben elvileg semmi új nincs, de mégis új módon használhatjuk.
Az látszik, hogy az olyan szolgáltatások, mint a YouTube milyen népszerűségre tettek szert. Arra lehet készülni, hogy ez a tartalom formátum olyan természetessé válik, mint korábban egy word, vagy excel doksi volt. A weboldalakon meg fognak jelenni, a termékbemutatók ebben a formátumban lesznek keresettek, de ezt használjuk kommunikációra és adott esetben megbeszélések dokumentálására is. - Következő generációs elemzések
Az üzleti elemzések szépen elfordulnak a “mi történt” kérdésről a “mi várható” kérdés felé. Aki ezt jól kezeli, nem kis üzlezti előnyt szerezhet. Ilyen megoldások szükségesek egy gyártás tervezéshez, de ez kell egy webáruház ajánló rendszeréhez is… - Közösségi (média) elemzés
Ha sokat használjuk a közösségi médiát, és ez hatékonyabbá teheti a céget, akkor adódik a szándék, hogy valahogy mérni is tudjuk a hatékonyságot itt. Ezek a technológiák olyan kérdésekre fogják keresni a választ, mint:- Mik a tipikus viselkedési minták a hálózatban?
- Milyen csoportok vannak a szervezeten belül, hogy kapcsolódnak ezek egymáshoz?
- Kik a véleményformálók a hálózatban?
- Mennyire hatékony egy-egy kapcsolat a hálóban?
- Mi a hatása egy-egy kapcsolatnak?
- Környezet érzékeny számítástechnika
Azt jósolja az elemző, hogy nő az igény arra, hogy a végfelhasználókat sokkal pontosabban az alapján szolgáljuk ki, hogy mi az a könyezet, ami őt körülveszi. Például a keresések olyan találatokat adjanak, ami az Ő számára releváns, vagy azok a menük, szolgáltatások jelenjenek meg nála először, amit vélhetően ő használ.
Gondoljunk csak bele, hogy mekkora hatékonyság javulást jelenthet egy ilyen rendszer a marketingben… - Storage Class Memory | Háttértárnak használható memóriák
Az új típusú (pl flash) memóriák a végfelhasználói eszközöket (telefon, fényképező, médialejátszó) már uralják, és megjelentek a desktop oldalon, sőt a szerverekben is. (SSD diszkek) Mivel ezek gyorsabbak, kevesebb energiát fogyasztanak, és kevésbbé vannak kitéve az adatvesztésnek egy áramszünet esetén, a tömeges terjedésükre van üzleti igény. - Ubiquitous Computing | Számítástechnika mindenütt
Megjelentek és terjednek olyan eszközök (pl.: RFID), amelyek segítségével a hétköznapi tárgyak is képesek hálózatokkal kommunikálni. Ezzel követhető például egy eszköz mozgása a gyártás során, vagy az irodán belül.
Ez egyrészt új távlatokat nyit a cégeknek, másrészt meg kell bírkózni ezek menedzselésének problémájával. - Fabric-Based Infrastructure and Computers | Szövet alapú infrastruktúra és számítógépek
Régen is voltak a számítógépekben modulásris részek. Például memóriát, processzort lehetett külön cserélni, esetleg bővíteni. Ez a megközelítés ezt viszi tovább úgy, hogy azt jóval nagyobban, kvázis egy hálózatban is meg lehessen tenni. Ezzel jelentősen nő az infrastruktúra használhatóságának rugalmassága. A cégvezető számára ez a rugalmasság növekedését és a költségek csökkenését jelenti majd.
Nos, ezek a jóslatok. Hogy mi lesz a valóság, azt majd meglátjuk.
Saját tapasztalatom az, hogy a dolgok soha nem pont így szoktak megtörténni ugyan,
de az sem esett még meg soha,
hogy az ilyen jóslatok közül semmi ne jöjjön be.
Az első 3 pont már minden iparágban itt van,
a többi pedig iparág függő,
de lehet, hogy éppen a te iparágadban kerül előtérbe először.
Mit érdemes megtenned neked is?
Ez az a pont, ahol érdemes megcsinálni a triázst,
azaz besorolni házon belül a fenti technológiákat 3 csoportba:
- Biztos be fog következni.
- Nem valószínű, hogy nálunk ez meghatározó legyen.
- Nem tudjuk mi lesz vele, de érdemes figyelni.
Ezek után a következő a teendő:
- Erre a csoportra akciótervet kell kidolgozni, hogy milyen operatív lépésekkel vezeted be a cégnél.
- Ezzel nem foglalkozol egyelőre.
- Erre irányul a stratégiai tervezés. Itt kell megtenned a tétjeidet. Ebből lehet stratégiai előnyöd a versenytársakkal szemben, ha előbb lépsz.
Te mit látsz, nálatok mi esik a triázs egyes csoportjaiba?
* Forrás: Gartner