Tényleg ezek lesznek 2011 legfontosabb technológiái?

KrisztálygömbA nagy elemző cégek ilyenkor, év vége felé előveszik a tarot kártyát, a tealeveleket, vagy éppen ólmot öntenek és megpróbálják megjósolni, hogy alakul egy-egy ágazat jövője.

A módszer persze nem pont így néz ki, ennél sokkal szofisztikáltabb felmérések, elemzések alapján készülnek ezek a tanulmányok, ezért a fenti módszereknél jobb a találati arány is. Mint ahogy a meteorológia is jobban működik az időjóslásnál. Legalábbis a tegnapi időjárást illetően…

Nézzük mit jósol a Gartner 2011-re a “stratégiai technológiák” tekintetében, és hogy lehet ezeket a jóslatokat értelmezni nekünk itt Magyarországon.

A 10 stratégiai technológia a Gartner szerint 2011-ben*:

  1. Cloud Computing | Számítási felhő.
    Ide érti az elemző a felhő teljes spektrumát, a nyitott, publikus cloudtól a privát felhőig.
    Egyrészt újabb és újabb szolgáltatások fognak megjelenni a neten, másrészt a szállítók számos olyan megoldást kínálnak majd, amelyekből a nagyobb cégek megépíthetik saját magán felhő szolgáltatásaikat. (Előbbihez tartozik az Office 365, utóbbihoz pedig a Windows Azure Platform Appliance.)
    A vendorok hardvert, szoftvert, know-how-t és egyéb szolgáltatásokat fognak csomagban kínálni.
    Az vélelmezhető, hogy a nagyobb cégek sourcing csapatai 2012-re már tudatosan fogják vizsgálni azt, hogy mikor, milyen szolgáltatásokat szerzzenek be a felhőből az ideiglenes igények megoldására.
  2. Mobil alkalmazások
    Az elemző az okos telefonok és tablet eszközök további elterjedésével számol. Azzal, hogy ezek ott lesznek a felhasználók kezében, növekszik az igény az iránt, hogy a cégek ezeket az eszközöket is teljes értékű számítógépként kezeljék: alkalmazásokat fejlesszenek rájuk, kihasználják, hogy ezekben hely és sebesség információk is rendelkezésre állnak, stb. Magyarán az természetes igénnyé válik, hogy ezekre is alkalmazásokat fejlesszenek a cégek, ráadásul okosabbakat, mint amit egy böngészőből amúgy is el lehet érni.
  3. Közösségi kommunikáció és együttműködés
    A közösségi média használat néhány területet felvázol, ami lassan beszivárog a cégek mindennapjaiba is. Ezekre az igény az új munkavállalókkal együtt fog érkezni a cégbe. Amely cégek kihasználják ezen munkavállalók már meglévő képességeit arra, ahogy ők kommunikálnak, alkotnak ma is, azok lépéselőnyt szerezhetnek (vagy megmenekülhetnek a lépéshátránytól?). Ennek az alterületei:

    1. Közösségi hálózatok.
      Az olyan hálózatok, mint a Facebook, vagy a LinkedIn lehetővéteszik, hogy gyorsan találjunk szakértelmet és szakértőt adott kérdésekben. Ennek a cégen belüli kihasználása egyszerűsití azt, hogy megtaláljuk a megfelelő embert, aki tudhatja a választ adott problémára.
    2. Közösségi együttműködés
      Ide tartoznak az olyan technológiák, mint a wikik, blogok, azonnali üzenetküldők (instant messaging), online office, amelyek megkönnyítik a munkatársak közös munkáját.
    3. Közösségi publikálás
      Olyan technológiák, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyének által létrehozott tartalmak a közösség által létrehozott tartalmakká válljanak, mint a YouTube-on.
    4. Közösségi visszajelzés
      A létrehozott tartalmak tekintetében nagyon fontos, hogy azok minőségét, relevanciáját hogyan értékeljük. Ebben segítenek ha ezeket értékelni, “lájkolni” lehet házon belül is.
  4. Videó
    Ebben elvileg semmi új nincs, de mégis új módon használhatjuk.
    Az látszik, hogy az olyan szolgáltatások, mint a YouTube milyen népszerűségre tettek szert. Arra lehet készülni, hogy ez a tartalom formátum olyan természetessé válik, mint korábban egy word, vagy excel doksi volt. A weboldalakon meg fognak jelenni, a termékbemutatók ebben a formátumban lesznek keresettek, de ezt használjuk kommunikációra és adott esetben megbeszélések dokumentálására is.
  5. Következő generációs elemzések
    Az üzleti elemzések szépen elfordulnak a “mi történt” kérdésről a “mi várható” kérdés felé. Aki ezt jól kezeli, nem kis üzlezti előnyt szerezhet. Ilyen megoldások szükségesek egy gyártás tervezéshez, de ez kell egy webáruház ajánló rendszeréhez is…
  6. Közösségi (média) elemzés
    Ha sokat használjuk a közösségi médiát, és ez hatékonyabbá teheti a céget, akkor adódik a szándék, hogy valahogy mérni is tudjuk a hatékonyságot itt. Ezek a technológiák olyan kérdésekre fogják keresni a választ, mint: 



    • Mik a tipikus viselkedési minták a hálózatban?
    • Milyen csoportok vannak a szervezeten belül, hogy kapcsolódnak ezek egymáshoz?
    • Kik a véleményformálók a hálózatban?
    • Mennyire hatékony egy-egy kapcsolat a hálóban?
    • Mi a hatása egy-egy kapcsolatnak?
  7. Környezet érzékeny számítástechnika
    Azt jósolja az elemző, hogy nő az igény arra, hogy a végfelhasználókat sokkal pontosabban az alapján szolgáljuk ki, hogy mi az a könyezet, ami őt körülveszi. Például a keresések olyan találatokat adjanak, ami az Ő számára releváns, vagy azok a menük, szolgáltatások jelenjenek meg nála először, amit vélhetően ő használ.
    Gondoljunk csak bele, hogy mekkora hatékonyság javulást jelenthet egy ilyen rendszer a marketingben…
  8. Storage Class Memory | Háttértárnak használható memóriák
    Az új típusú (pl flash) memóriák a végfelhasználói eszközöket (telefon, fényképező, médialejátszó) már uralják, és megjelentek a desktop oldalon, sőt a szerverekben is. (SSD diszkek) Mivel ezek gyorsabbak, kevesebb energiát fogyasztanak, és kevésbbé vannak kitéve az adatvesztésnek egy áramszünet esetén, a tömeges terjedésükre van üzleti igény.
  9. Ubiquitous Computing | Számítástechnika mindenütt
    Megjelentek és terjednek olyan eszközök (pl.: RFID), amelyek segítségével a hétköznapi tárgyak is képesek hálózatokkal kommunikálni. Ezzel követhető például egy eszköz mozgása a gyártás során, vagy az irodán belül.
    Ez egyrészt új távlatokat nyit a cégeknek, másrészt meg kell bírkózni ezek menedzselésének problémájával.
  10. Fabric-Based Infrastructure and Computers | Szövet alapú infrastruktúra és számítógépek
    Régen is voltak a számítógépekben modulásris részek. Például memóriát, processzort lehetett külön cserélni, esetleg bővíteni. Ez a megközelítés ezt viszi tovább úgy, hogy azt jóval nagyobban, kvázis egy hálózatban is meg lehessen tenni. Ezzel jelentősen nő az infrastruktúra használhatóságának rugalmassága. A cégvezető számára ez a rugalmasság növekedését és a költségek csökkenését jelenti majd.

Nos, ezek a jóslatok. Hogy mi lesz a valóság, azt majd meglátjuk.

Saját tapasztalatom az, hogy a dolgok soha nem pont így szoktak megtörténni ugyan,
de az sem esett még meg soha,
hogy az ilyen jóslatok közül semmi ne jöjjön be.

Az első 3 pont már minden iparágban itt van,
a többi pedig iparág függő,
de lehet, hogy éppen a te iparágadban kerül előtérbe először.


Mit érdemes megtenned neked is?


Ez az a pont, ahol érdemes megcsinálni a triázst,
azaz besorolni házon belül a fenti technológiákat 3 csoportba:

  1. Biztos be fog következni.
  2. Nem valószínű, hogy nálunk ez meghatározó legyen.
  3. Nem tudjuk mi lesz vele, de érdemes figyelni.

Ezek után a következő a teendő:

  1. Erre a csoportra akciótervet kell kidolgozni, hogy milyen operatív lépésekkel vezeted be a cégnél.
  2. Ezzel nem foglalkozol egyelőre.
  3. Erre irányul a stratégiai tervezés. Itt kell megtenned a tétjeidet. Ebből lehet stratégiai előnyöd a versenytársakkal szemben, ha előbb lépsz.


Te mit látsz, nálatok mi esik a triázs egyes csoportjaiba?



* Forrás: Gartner

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.