L.A.-ből jelentjük, azaz Microsoft WPC beszámoló (1. rész)

Microsoft WPC 2011Nyáron zajlott Los Angelesben a Microsoft éves partner konferenciája a WPC. A viszonylag népes magyar delegációban, mint több mint 10 éve, idén is részt vettem.

Kicsit megkésve ugyan, de az alábbi összefoglalóban elkezdem összeszedni azt, amit én leszűrtem abból, hogy az IT (illetve az ITC) ipar egyik legmeghatározóbb szereplője képzel a világról.

Egy ekkora szereplőre két okból érdemes figyelni:

  • Vagy az lesz, amit ők jósolnak,
  • vagy ahhoz képest lesz más, ami lesz 🙂

Mindenesetre ahhoz túl sok konkrétum került bemutatásra, hogy mindent fikciónak tekinthessünk.

Steve Ballmer a Microsoft vezére nyitotta meg a “show”-t egy KeyNote előadással. Ez az az rész ezen a konferencián, ahol a leginkább jövőről szóló információkat csepegtetik. Most sem volt ez máshogy.

Az előző bejegyzésemben már írtam arról, hogy az otthoni kütyühasználatunk hogyan hat vissza a céges informatikára, ezért talán érthető az is, hogy miért kezdett az MS vezér is az XBOX-szal és a Windows Phone-nal.

 

A kezelőfelületek forradalma

 

Az XBOX valamikor “csak egy játékkonzol” volt. Már azonban valami teljesen mássá vált.

Az egyszerű konzolon már pár éve is túlmutatott az, hogy lálózatba kötve is használható volt, de lássuk be, üzleti szempontból ez nem volt túl izgalmas dolog.

Amiért üzleti szempontból figyelni érdemes, mi történik a játékkonzolok világában, annak két alapvető oka van. Az egyik egy kultúrális változás, a másik egy technológiai lehetőség. Nézzük ezeket:

A kultúrális változás: Egy felmérés szerint a mai gyerekek 21 éves korukra közel 10 000 órát töltenek valamilyen játékkonzol előtt. Márpedig ha egy ember bármilyen szakmát 10 000 órán keresztül gyakorol, abban profivá válik. Ekkor pedig ezek a képességei mindenben meg fognak jelenni, amit az életben csinál, így a munkájában is.

Annyi gyakorlata egy vadászpilótának sincs a repülőgép vezetésben, mint egy 21 éves gyereknek a számítógépes játékokban.

A technológiai lehetőség: Az újfajta, természetes felhasználói felületek, mint a gesztus vezérlés, hangvezésrlés, érintő képernyő, … értelem szerűen inspirálnak a játékra. Nem véletlen, hogy először a játékkonzolokon jelennek meg ezek tömegesen. Az első ilyen volt a Nintendo WII konzola, majd a történelem eddigi legsikeresebb új kütyüje a tavaly karácsonyi szezonban a Kinect-el szerelt XBOX 360. Ezzel mozdulatokkal lehetett játszani, ahogy azt tavalyi beszámolónkban is bemutattuk.

Az idén karácsonykor a boltokba kerülő verzióban meg fog jelenni a hangvezérlés is. Nem az a fajta hangvezérlés, amikor a telefon be lehet tanítani arra, hogy adott szavakra hívjon fel adott embereket, hanem az, amikor adott parancsokat bárki hangján megért a rendszer. Ez nem is feltétlenül a játékokban lesz érdekes. Amit itt bemutattak, az éppen a televíziózásra, a tévéfotelből, az internetes keresésre vonatkozó példák voltak:

  • TV csatorna váltás: a csatorna nevének kimondásával. Kb: “XBOX Watch CNN” (Mert persze angol.)
  • Keresés a médiatárban: “Search X-Man Ha egy nagyobb médiatárunk van otthon, és gyorsan meg akarjuk találni Stingtől a Fragile című számot, akkor ennél gyorsabb és egyszerűbb megoldás nincs is. Ez azért is hasznos, mert nemsokára az online tartalmak (filmek, zenék, játékok) száma is a néhány ezerről a néhány millióra fog nőni.

Valjuk be egy átlagos távirányító is túl bonyolult ahhoz, hogy egy átlagember a tévét, dvd-t, cd lejátszót is teljes egészében birtokba vegye. Pedig elmondani el tudja, hogy mit szeretne. Ez lényegesen egyszerűsítheti az életet.

Ha ugyanez a technológia bejut a céges tárgyalókba, elképzelhető, hogy egy technikus nélkül is képes lesz valaki elkezdeni egy prezentációt: csatlakozni a projektorra, elsötétíteni a termet és leengedni a vetítővásznat.

De gondolhatun itt arra is, hogy saját üzletünkben, végfelhasználók felé milyen szolgáltatások lesznek kialakíthatóak ezekkel az interfészekkel. Hogy csak néhány példát mondjunk:

  • Szállodában a TV vezérlése hanggal. Így a 100 csatorna közül a vendég egyszerűen találhatja meg a cnn-t, vagy éppen a pro7-et, vagy éppen váltogathat köztük anélkül, hogy a csatorna számát tudná, vagy meg kellene jegyeznie.
  • Szintén szállodában egy online recepcióssal beszélgethetünk, ha látnivalók után érdeklődünk.
  • Egy bank, vagy hivatal információs terminálja szintén épülhet ilyen felületre. (Főleg ha mozdulat vezérléssel és érintő képernyővel kombináljuk.)
  • Használhatjuk ezt kirakati reklámban is: mozgás és hang vezérelt szórakoztató információ formájában.
  • Billentyűzet nélküli eszközökön (tablet, telefon), ahol a virtuális billentyűzet azért nem annyira jól használható, ott vezérlésre az érintőképernyő mellé.

 

Egyelőre ennyi, de ne menjenek messzire, hamarosan folytatjuk!

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.